אפשרויות הנישואים בישראל - הטקס - מתחתנים menumain-menu-usersearchmenu_xaccessibilityנגישותcategoriesgaleriessitestoolsgeneralgoogle-playapp-storefacebookpinteresttwittersocial_instagramSite-By-NGsoft right-arrow right-arrow facebookpinterest
בדקנו וגילינו שהרבה יותר נוח להשתמש באתר כשהטלפון במצב מאונך.
סיבוב קטן ימינה ואנחנו איתך!
נגישות
נגישות

אפשרויות הנישואים בישראל

מנישואים בחו"ל ועד טקס פרטי

הטקס
"לֹא טוֹב הֱיוֹת הָאָדָם לְבַדּוֹ... עַל כֵּן יַעֲזָב אִישׁ אֶת אָבִיו וְאֶת אִמּוֹ וְדָבַק בְּאִשְׁתּוֹ וְהָיוּ לְבָשָׂר אֶחָד" (בראשית ב' פסוקים י"ח וכ"ד).

חופה. צילום: רינתימהות הנישואים היא הקשר בין בני הזוג, המעוגן בהסכם שלפיו זכויותיהם וחובותיהם זה כלפי זה וכלפי התא המשפחתי מבוססות על מערכת החוקים של המדינה ומוכרת על ידי בתי המשפט. הזכות להנשא היא זכות יסודית של כל אדם באשר הוא. זכות זו קיבלה תוקף רשמי אוניברסלי כאחת מזכויות היסוד של האדם כאשר המדינות החברות באו''ם קיבלו אותה וניסחו אותה במילים הבאות: ''כל איש ואשה שהגיעו לפרקם רשאים לבוא בברית הנישואים ולהקים משפחה ללא הגבלה מטעמי גזע, אזרחות או דת.'' 
המצב החוקי בישראל אינו תואם את ההצהרה החגיגית הנ''ל. בישראל נישללת זכות הנישואים מאזרחים ישראלים רבים, בין שהם יהודים, בין שאינם יהודים ובין שיהדותם מוטלת בספק.
חוק שיפוט בתי דין רבניים (נישואים וגירושים) 1983 קובע כי נישואים וגירושים של יהודים בישראל יערכו על-פי דין תורה ויהיו בסמכות שיפוטית ייחודים של בתי הדין הרבניים. פסולי חיתון: ממזרים, עולים חדשים שיהדותם אינה מוכחת וזוגות של כוהנים וגרושות אינם יכולים להנשא על-פי דין תורה. פרט להם יש גם זוגות רבים שאינם מעוניינים להנשא דרך הרבנות מטעמים אידיאולוגיים.
לאלה וגם לאלה יש כמה חלופות למיסוד הקשר הזוגי.

נישואים אזרחיים בחו''ל
נישואים אזרחיים בחו''ל הם החלופה היחידה למי שמעוניין שמדינת ישראל תתייחס אליו כאל נשוי רשמית. בני הזוג הנישאים בטקס אזרחי בחו''ל נרשמים במשרד הפנים ובתעודת הזהות שלהם כנשואים, ומקום נישואיהם אינו מצויין. נישואים לאה אינם מוכרים בבית הדין הרבני, אך ברוב המקרים ידרוש בית הדין ''גט לחומרה'' אם ירצה הזוג להפרד.
משום קרבתה לישראל, קפריסין היא המדינה שבה נערכים רוב הנישואים האזרחיים בחו''ל, אבל ישראלים רבים נישאים גם במדינות אחרות.

נישואים קונסרבטיביים ורפורמיים
בישראל אין הכרה בנישואים קונסרבטיביים או רפורמיים. משום כך, מפאת הכבוד לחוקי מדינת ישראל וכדי למנוע מצב משפטי עמום, מתנים רבני התנועה הרפורמית והקונסרבטיבית את עריכת הטקס שלהם בגיבוי של נישואים אזרחיים בחו''ל.
אופיו של הטקס הרפורמי/קונסרבטיבי דומה לטקס המוכר, והוא כולל חופה, אמירת שבע הברכות ושבירת כוס. עם זאת הוא נבדל מהטקס האורתודוקסי בשני עניינים:
א. הוא שיוויוני והדדי, כלומר גם האשה יכולה להעניק טבעת לגבר, לשבור כוס וכו'.
ב. הוא מאפשר לבני-הזוג להוסיף ביטוי אישי על הטקס המסורתי.

הסכם משפטי לחיים משותפים
הסכם נישואים או הסכם משפטי לחיים משותפים הוא חוזה בעל תוקף משפטי, שבו קובעים בני-הזוג את מערכת היחסים ביניהם כשותפים להקמת תא משפחתי ואת התנאים להתרת הקשר ביניהם. בני-הזוג אינם מוכרים על-ידי משרד הפנים כנשואים, אך למרות זאת, אם ירצו להתיר את הקשר ביניהם, ייתכן והרבנות תדרוש גט דתי.
שלושת החלקים העיקריים המופיעים ברוב הסכמי הנישואים הם אלה:
א. הצהרת בני-הזוג על רצונם להקים תא משפחתי.
ב. קביעת ההיבט הממוני. בני הזוג קובעים את הקוד הכללי שלפיו ינהגו במהלך חייהם המשותפים וגם במקרה של פרידה.
ג. קביעת המנגנון לפרידה אפשרית מתוך שמירה על זכויותיו של כל אחד מבני הזוג.

טקס פרטי
יש זוגות הנישאים נישואים אזרחיים בחו''ל או ממסדים את הקשר ביניהם על ידי הסכם משפטי, והם מעוניינים גם בטקס כלולות בעל משמעות, במקרה כזה הם יכולים לערוך טקס פרטי.
במרכז לעיצוב טקסי חיים, המשותף לעלמא ולאלול מעבירים סמינרים הקרויים ''לקראת כלולות'', גם בני זוג שאינם מעוניינים להשתתף בסמינרים מוזמנים לעלעל בקלסרים שמאגדים נוסחי טקסים וכתובות ששלחו משתתפי הסמינרים, ולקבל מהם השראה ורעיונות.
בספרן לרקוד על כמה חתונות מביאות רוחמה וייס גולדמן ויוכי ברנדס דוגמאות לטקסי נישואים אלטרנטיביים והסברים על בניית טקס נישואים ועל עריכתו.

צילום: רינתי




 
 

כתבות נוספות שיעניינו אותך

אירועים אינטימיים – "בית" מציע אירועים אינטימיים עם היקרים לכ, מקום לחגוג
חליפות חתן – מה הסגנונות המובילים היום?, חליפות חתן
הזמנה לחתונה (צילום: Shutterstock)
ואחת לשנה הבאה: מצעד חתונות העשור של המפורסמים, חתונות וסלבס
מתנות לחתן שהוא בוודאות ישמח לקבל, מסביב לחתונה
בר זומר בשמלת כלה (צילום: אורי חיון)
רוצים חתונה אחרת? כך תשווקו את זה נכון, סיפורי חתונה
זר כלה מפרחי חורף עדינים, תכשיטים ואקססוריז