2021: קפריסין אאוט? - הפקת אירוע - מתחתנים menumain-menu-usersearchmenu_xaccessibilityנגישותcategoriesgaleriessitestoolsgeneralgoogle-playapp-storefacebookpinteresttwittersocial_instagramSite-By-NGsoft right-arrow right-arrow facebookpinterest
בדקנו וגילינו שהרבה יותר נוח להשתמש באתר כשהטלפון במצב מאונך.
סיבוב קטן ימינה ואנחנו איתך!
נגישות
נגישות

2021: קפריסין אאוט?

כיצד תוכלו בכל זאת ולאור המצב החדש - לעקוף את הרבנות?

הפקת אירוע

קשה להאמין, אבל בישראל של 2021, עדיין אין הכרה ממסדית בנישואים אזרחיים. עם זאת, חתונה אזרחית בישראל הופכת בשנים האחרונות לפופולארית יותר ויותר ומצביעה על עלייה חדה בזוגות הבוחרים להתחתן באופן הזה. אם תעודת נישואין רשמית פחות חשובה לכם, אולי בכל זאת, לא מוכרחים לטוס לקפריסין.

נישואים אזרחיים מאושרים על ידי הרשויות רק אם, למרבית האבסורד, נם נערכים מחוץ לגבולות ישראל. זוגות אשר מקיימים חתונה אזרחית אינם יכולים להירשם כזוג נשוי במשרד הפנים על פי חוק.

יש מספר אפשרויות לבוחרים להתחתן מחוץ לרבנות – נישואים אזרחיים בחו"ל, נישואים באמצעות הסכם זוגיות או תצהיר לחיים משותפים, נישואים בטקס חילוני, רפורמי או קונסרבטיבי. בכל בחירה התהליך יהיה שונה גם במעמד וגם, לא עליכם, בגירושים. ואם כבר דיברנו על גירושים, תתפלאו לדעת, הם, כבר סיפור אחר. הם דווקא כן יתבצעו דרך הרבנות. מבולבלים? גם אנחנו. בואו נעשה סדר.

למה לעשות את זה בכלל?

חתונה אזרחית בארץ מתאימה למי שלא רוצה לכרוך את גורלו בממסד הדתי האורתודוכסי מסיבות אידאולוגיות ועקרוניות. היא מספקת פתרון גם למי שהממסד לעולם לא יתיר את נישואיו בהליך הדתי – עולים שמוגדרים כלא יהודים, זוגות מעורבים, זוגות בני אותו המין, נישואין של כהן וגרושה וכך הלאה. כיום, יש דרכים משפטיות אשר יכולות להסדיר את מעמדכם הזוגי.

איך בכל זאת נרגיש שהתחתנו?

נישואין משמעותם ביטחון, יציבות. לטקסיות יש עוצמה. ובכלל, מי אמר שטקס נישואין צריך להסתיים בחתימה על כתובה או בקבלת תעודת נישואין. נכון, חתונה אזרחית בישראל לא תספק לכם תעודת נישואין רישמית, אבל אפשר, גם היום, לערוך טקס חתונה אלטרנטיבי עם מנחה חילוני, ועם אותה השמחה, האוכל והריקודים. אפשר בהחלט לערוך חתונה אזרחית ללא יציאה מהארץ באופן דומה לכל חתונה רגילה: להחליף טבעות, לשאת דברים בפני הקהל, אפילו לשבור את הכוס, אם ממש בא לכם.

זוגות רבים מלווים את האירוע בחתימה על הסכם זוגי, אשר לו בהחלט תוקף משפטי מחייב. הסכם כזה, או הסכם ממון המכיל בתוכו סעיפים נוספים כמו שמירה על נאמנות, דאגה לבן הזוג והסדרים מוסכמים למקרה של פרידה וגירושים, מהווים אסמכתא לקיום חיים של "ידועים בציבור"– מונח משפטי המעניק לבני הזוג כמעט את כל הזכויות המוענקות לזוגות שנישאו בנישואים אורתודוכסים. הילדים, אגב, אינם ממזרים בכל סוג של משפחה כזו.

ומה אם נפרדים?

בישראל, יש תוקף משפטי מלא לנישואים אזרחיים שנערכו בחו"ל כאשר הזוג חוזר עם תעודת נישואין רשמית מאותה מדינה. אם הנישואים עולים על שרטון, צריך לעבור דרך בית הדין הרבני. הליך הגירושים יהיה פשוט יותר, והזכויות ישמרו במלואן.

העניין מסתבך, כאשר נישאים בטקס עם רב רפורמי או קונסרבטיבי. אייל וחגית מלול מרעננה, התחתנו כך מסיבות אידאולוגיות. אייל מספר בכעס כי כשהחליטו להתגרש, העבירו אותם ברבנות טקס גירושין זהה לטקס הדתי. כשאייל וחגית מחו בפני בית הדין, הוסבר להם כי כאשר קיים ספק לגבי תוקף הנישואין, בית הדין פועל לחומרה מבחינה הלכתית. הרבנים אף הסבירו כי אייל יכול למנוע מחגית את הגט, או לבקש ויתורים כלכליים בתמורה לו. לשמחתה, אייל לא ביקש.

אז אם בכל זאת, בא לכם לחסוך את כרטיסי הטיסה לאי מבודד בקפריסין, או שפשוט לא בא לכם על מהומת הקורונה בנתב"ג ובשיבה לארץ, יש פתרונות יצירתיים.


הספקים שלנו


כתבות נוספות שיעניינו אותך

חליפות חתן – מה הסגנונות המובילים היום?, חליפות חתן
הסטודיו של יסמין ורסנו מגשים חלומות, שמלות כלה
אל תפספסו: יריד מעצבי נעליים , נעליים
יעדים לירח דבש - חופשות מומלצות במיוחד למאוהבים, ירח דבש
מתנות לחתן שהוא בוודאות ישמח לקבל, מסביב לחתונה
זר כלה מפרחי חורף עדינים, תכשיטים ואקססוריז
אודאון – חוויה קולינרית שטרם הכרתם, קייטרינג ובר
בר זומר בשמלת כלה (צילום: אורי חיון)