חתונה אזרחית בדרך שלכם – המדריך המלא menumain-menu-usersearchmenu_xaccessibilityנגישותcategoriesgaleriessitestoolsgeneralgoogle-playapp-storefacebookpinteresttwittersocial_instagramSite-By-NGsoft right-arrow right-arrow facebookpinterest
בדקנו וגילינו שהרבה יותר נוח להשתמש באתר כשהטלפון במצב מאונך.
סיבוב קטן ימינה ואנחנו איתך!
נגישות
נגישות

חתונה אזרחית בדרך שלכם – המדריך המלא

כל מה שאתם צריכים לדעת על חתונה אזרחית – מה מעמדה בישראל, איפה כדאי להתחתן ומה קורה אם חלילה רוצים להתגרש? כל התשובות לפניכם

הטקס

חתונה אזרחית – על שום מה ולמה

יש שני סוגים של "מתחתנים אזרחית" – כאלה הבוחרים להינשא בטקס אזרחי בשל התנגדות להיכנע לתכתיבי הממסד הדתי בישראל וכאלה הנאלצים להינשא נישואים אזרחיים כי אין להם ברירה אחרת. לפי הדין בישראל, כל זוג יינשא בהתאם לחוקי הדת אליה הוא משתייך. 

אם בני הזוג יהודים הם אמורים להינשא לפי ההלכה היהודית, מה שאומר לעבור דרך הרבנות. אולם, ההלכה מונעת מכמה אנשים את הכניסה לרבנות והם נאלצים לחפש אופציה אחרת שבאמצעותה יוכלו לקשור את גורלם. כך, למשל, חסרי דת, בני זוג מדת מעורבת, כהן וגרושה, כשאחד מבני הזוג הוא ממזר – במקרים הללו בני הזוג מנועים מלהינשא כדת משה וישראל ונאלצים לתור אחר טקס אזרחי שיאפשר להם להתחייב זו לזה לנצח.

נישואים אזרחיים הם נישואים שאינם דתיים אלא נישואים בטקס אזרחי. ישנן כמה אופציות לנישואים אזרחיים והעיקריות ביניהן הן נישואים אזרחיים בחו"ל או נישואים בארץ בטקס חילוני. אם אתם שוקלים להינשא בנישואים אזרחיים, אתם ודאי תוהים איזו אופציה עדיפה לכם ורוצים לדעת את כל הפרטים בנוגע לכל אחת מהאפשרויות. 

 

חתונה אזרחית בישראל

טקסי נישואים אזרחיים פופולריים במיוחד הם החופות האלטרנטיביות שמופיעות בישראל כפטריות אחרי הגשם. ידוענים המחברים טקסט מתקתק, או בני משפחה שמשיאים ברוב הדר את בני הזוג. אותם טקסים המכונים "קידושין פרטיים" הם חתונה אזרחית לכל דבר, אבל להבדיל מנישואים אזרחיים בחו”ל המזכים בתעודת נישואים, טקס זה לא מעניק תעודת נישואים וכוחה של ברית נישואים שנעשתה בטקס אלטרנטיבי בישראל חלש הרבה יותר מכוחו של טקס נישואים רשמי בחו”ל.

לקידושין פרטיים בישראל אין תוקף משפטי. לא רק שבבית דין רבני אינכם זוכים להכרה כנשואים אלא גם במשרד הפנים יסרבו לרשום אתכם כנשואים, תופיעו כרווקים בתעודות הזהות שלכם ולא תזכו במעמד של בני זוג נשואים. מה זה אומר? שלא תיהנו מזכויות בענייני ירושות, מזונות, חלוקת רכוש, גמלאות ועוד. מצד שני, אם תחיו יחד, תנהלו משק בית משותף ותביאו ילדים משותפים יש והזכויות הללו יוכרו לכם מכוח היותכם ידועים בציבור. 

חתן נושק לכלה בזמן שהיא עוצמת את עיניה בטקס חתונה אזרחיחתונה אזרחית. צילום: שאטרסטוק

 

ידועים בציבור

אם אתם עדיין מעוניינים לקבל תוקף חוקי ואת זכויותיכם כזוג המנהל משק בית משותף, ניתן להירשם כידועים בציבור. דרך אחת היא  לפנות לעורך דין לענייני משפחה ולנסח הסכם נישואים והסכם ממון שנותן תוקף לרצון שלכם לחיות יחד וקובע מראש מנגנוני התנהלות למהלך החיים המשותפים ולמהלך הפרידה אם חלילה תגיע. לא תיחשבו נשואים לא בעיני הדת ולא בעיני הממסד האזרחי, אבל ההסכם יבטיח את זכויותיכם.

דרך נוספת היא לפנות לארגונים השונים שמעניקים תעודות זוגיות, שהן מעין תצהיר על חיים משותפים, או להירשם כידועים בציבור במוסד לביטוח לאומי. בני זוג שאינם רשומים בביטוח לאומי אין להם תעודה המצהירה כי הם ידועים בציבור, השאלה לגבי הגדרתם כידועים בציבור תוכרע לפי נסיבות החיים של בני הזוג ובהתאם למקרה.

זוג מצולם בשפת הים כאשר הגבר נושק ללחי האישה שעוצמת את עיניהידועים בציבור. צילום: שאטרסטוק

 

חתונה אזרחית בלי לצאת מהארץ - נישואים בהתכתבות

חתונה בהתכתבות מתבצעת באמצעות מדינות בדרום אמריקה, כמו מקסיקו או פראגוואי, שיאפשרו לכם לשלוח מסמכים בלבד, או מקסימום ידרשו הגעה של אחד מכם ויאפשרו לכם להינשא. זה עובד בצורה פשוטה – אתם מבינים מה הם דורשים וצריכים, מתנהלים לפי דרישות ההליך ובסופו תקבלו תעודת נישואים, אותה תצטרכו להעביר למינהל האוכלוסין כדי להירשם כנשואים בישראל.

 בעיני בית דין רבני אתם לא נשואים, אך בעיני בית משפט אזרחי, אם תחיו זמן רב יחד ותקיימו חיים משותפים, תיחשבו לידועים בציבור מה שאומר שבענייני ירושות, שיתוף רכוש, גמלאות, זכויות סוציאליות, מזונות ועוד אתם כמו זוג נשוי.

 

חתונה אזרחית בחו״ל

אתם יכולים לנסוע לכל עיר ברחבי העולם ולהינשא לפי חוקי אותה מדינה. בערים אירופאיות, שהפכו יעד פופולרי לנישאים אזרחית (בודפשט, פראג, קפריסין, איטליה) לרוב מדובר בנישואים בעירייה או על ידי שופט. ההליך די פשוט וכולל איסוף מסמכים וקביעת מועד לטקס בסופו תקבלו תעודה המעידה על נישואיכם.

כאשר בידיכם תעודת נישואין רשמית עליכם להגיע ארצה ולהירשם במרשם האוכלוסין כנשואים. אם שניכם יהודים תוכרו כנשואים בממסד הרבני אם תרצו להתגרש; ואילו בעיני הדין האזרחי אתם נשואים לכל דבר, מה שאומר שבענייני ירושה, גמלאות, מזונות, שיתוף רכוש וכיוצא באלה אתם נשואים לכל דבר.

אם שניכם יהודים, ההתחמקות שלכם מהרבנות בשלב הנישואין לא תצליח בשלב הגירושין. יהודים שרוצים להתגרש, גם אם נישאו בטקס אזרחי, חייבים להתגרש ברבנות ולעבור את טקס הגט, או לנסות לעבור הליך אחר, המכונה "התרת גט", אך זה יתאפשר רק במקרים חריגים.

במידה שמדובר בבני זוג מעורבים כשהאחד יהודי והשני בן דת אחרת הגירושים ייעשו בבית משפט לענייני משפחה בהליך המכונה התרת נישואים.

חתן וכלה נוסעים ברכב כאשר הכלה מנופפת בזר פרחים לאחר טקס החתונה האזרחיתחתונה אזרחית בחו"ל. צילום: שאטרסטוק

 

חתונה אזרחית בקפריסין שלב אחרי שלב

זוגות רבים שרוצים להתחתן אזרחית בוחרים לעשות זאת בקפריסין. קפריסין קרובה לישראל ומרחקה שעה אחת בלבד. אפשר לקום בבוקר, לטוס, להתחתן ולחזור לארץ בערב. איך עושים זאת בפועל? כל השלבים:

1. תמצית רישום – תמצית רישום זהו מסמך שבו מופיעים הפרטים האישיים של תושב ישראל הרשומים בלשכת מרשם האוכלוסין והוא דרש לצורך הוכחה לרשויות בקפריסין שאתם רווקים, גרושים או אלמנים. כל מי שרוצה להתחתן בחתונה אזרחית בחו״ל זקוק למסמך הזה. הדרך הפשוטה ביותר להשיג את תמצית הרישום שלכם היא דרך האתר של רשם האוכלוסין, הטפסים נשלחים בתוך שבועיים מיום הבקשה. כדאי להוציא את תמצית הרישום בתקופה של שלושה חודשים לכל היותר לפני החתונה. בנוסף ניתן גם לבקש את תמצית הרישום במשרד רשם האוכלוסין, בפקס, בדואר ובתיבת השירות של רשות האוכלוסין.

2. תרגום תמצית הרישום לאנגלית – לאחר קבלת תמצית הרישום ממרשם האוכלוסין, עליכם לתרגם את המסמך לאנגלית או לשפה הנדרשת במדינת היעד. תמצית הרישום מכילה בדרך כלל מספר עמודים, אך אין צורך לתרגם את כולם אלא רק את העמוד שבו רשום הסטטוס המשפחתי שלכם – אם אתם רווקים, גרושים או אלמנים. על מנת שהמסמך יתקבל אצל הרשויות בקפריסין יש להשיג גם אישור מנוטריון על תרגומו, לכן מומלץ לגשת לשירות תרגום מקצועי, שיודע לתרגם את המסמכים לפי המבנה הנכון והתקין. קיימים נוטריונים שנותנים את השירות המלא, הכולל תרגום ואישור

3. חותמת נוטריון – אם תרגמתם את המסמך על ידי שירות חיצוני, עליכם להשיג אישור מנוטריון – עורך דין שהוסמך לאמת מסמכים ותרגומים, כי התרגום הוא תקין וזהה למקור. אישור נכונות של תרגום יעלה בהתאם למחירון של משרד המשפטים – עד מאה המילים הראשונות בתרגום המחיר יהיה 213 ש״ח, לא כולל מע״מ

4. חותמת אפוסטיל בבית המשפט – אפוסטיל היא חותמת הניתנת בבית המשפט ומאשרת באופן רשמי כי הנוטריון שאישר את תרגום המסמכים מוכר על ידו. אפוסטיל זה יתן תוקף בינלאומי למסמכים שלכם. יש לבדוק היכן רשום הנוטריון שלכם ולהשיג את האפוסטיל מבית המשפט הזה. עלות אגרת האפוסטיל היא 35 ש״ח.

5. שליחת המסמכים לעירייה בקפריסין – לאחר שיש בידכם את כל המסמכים אתם צריכים לשלוח אותם לעירייה בקפריסין שתאשר אותם על מנת שתוכלו לקדם את הטיסה ואת החתונה שם. ישנן מספר ערים שבהן ניתן להתחתן: לרנקה, לימסול, איה נאפה, פאפוס, אראדיפו, ניקוסיה ופוליס. ניתן להיכנס לאתר העירייה של העיר שבחרתם ולשלוח דואר אלקטרוני המפרט את בקשתכם להתחתן במקום, כולל בקשה לשליחת מסמכים, בירור לגבי התאריכים בהם אתם מעוניינים להתחתן ואף בקשה למידע מלא על התהליך. לאחר שתשלחו את המסמכים לבדיקה יש לקבל אישור סופי עליהם, במייל או בטלפון, שיאפשר לכם לנסוע בראש שקט.

6. קונים כרטיסי טיסה ואם החלטתם להישאר לחופשה אז הזמינו מראש מלון.

7. יום החתונה - מגיעים לבית העירייה עם כל הטפסים והמסמכים, כולל דרכונים, תמצית הרישום המקורית, התרגום, חתימת הנוטריון והאפוסטיל. אצל פקידת הקבלה ממלאים טופס פרטים אישיים, והיא עוברת על המסמכים ובודקת את תקינותם. לאחר מכן יש לשלם אגרה של 300 יורו, האגרה משתנה מפעם לפעם, והתשלום הוא במזומן בלבד. מומלץ לבקש העתק נוסף של תעודת הנישואין שעולה 15 יורו ואף שירות של חותמת אפוסטיל שעולה 20 יורו לכל חותמת. בלי החותמת, התעודה לא תוכר בארץ. הטקס עצמו יארך לא יותר מעשר דקות. יצירת ההעתקים וחותמת האפוסטיל יקחו כמה שעות, אז אתם יכולים לצאת העירה ולחגוג, ולאחר מספר שעות לחזור לבית העייריה ולקבל סופית את התעודת שמאשרת שאתם נשואים!

8. הירשמות במשרד הפנים בארץ – אחרי שחוזרים ארצה ניגשים למשרד הפנים ומביאים את תעודת הנישואין המקורית חתומה בחותמת אפוסטיל, תרגום לתעודת הנישואין וחותמת האפוסטיל, תעודות זהות ודרכונים ועוברים תהליך שינוי במצב האישי. השירות ניתן ללא עלות, במהלכו ניתן לבחור שם משפחה חדש. 

זוג יושב על צוק בעודם מחזיקים כוסות עם משקה ולבושים לבןחתונה אזרחית בקפריסין. צילום: שאטרסטוק

 

לסיכום, יהודים בישראל אמורים להינשא ברבנות אם הם רוצים מעמד של נשואים. אם אתם שואפים להימנע מכך אתם יכולים להינשא בנישואים אזרחיים, אך אלה לא ימנעו מכם את המפגש עם הרבנות אם חלילה תרצו להתגרש. אם אחד מכם יהודי והשני לא, הצורך בנישואים אזרחיים הופך לאילוץ. כך או כך, האופציות עבור חתונה אזרחית כוללות נישואים בהתכתבות, נישואים בטקס אזרחי בחו"ל, נישואים בטקס אלטרנטיבי בישראל או נישואים בהסכם בין בני הזוג. לכל אחת מהאפשרויות השלכות שונות, יתרונות וחסרונות. וכעת, לאחר שהצגנו את מלוא הפרטים תוכלו יותר בקלות להחליט האם לוותר על הרבנות בדרך לחופה, ואם כן באיזו אלטרנטיבה כדאי לכם לבחור.



חתונה אזרחית ועוד דרכים - כל האופציות לנישואים בישראל  >> 

 

 


כתבות נוספות שיעניינו אותך

מתנות לחתן שהוא בוודאות ישמח לקבל, מסביב לחתונה
מלוות כלה לעתיד? הנה כל מה שאת צריכה לדעת, מסיבת רווקות
בר זומר בשמלת כלה (צילום: אורי חיון)
 ירח דבש בחורף – אקזוטי או מושלג?, הפקת אירוע
אל תפספסו: יריד מעצבי נעליים , נעליים
Ma Ma Ma My Corona: מצעד שירי החתונה הגרועים ביותר, מוזיקה
הסטודיו של יסמין ורסנו מגשים חלומות, שמלות כלה
משבוע האופנה לשבירת הכוס (צילום: אבי ולדמן)