כמו חדש - שמלות כלה - מתחתנים menumain-menu-usersearchmenu_xaccessibilityנגישותcategoriesgaleriessitestoolsgeneralgoogle-playapp-storefacebookpinteresttwittersocial_instagramSite-By-NGsoft right-arrow right-arrow facebookpinterest
בדקנו וגילינו שהרבה יותר נוח להשתמש באתר כשהטלפון במצב מאונך.
סיבוב קטן ימינה ואנחנו איתך!
נגישות
נגישות

כמו חדש

שמלת כלה משוחזרת

שמלות כלה
עוד לא חלף עשור מנישואי והנה אני מוכנה לאמר שוב I DO למי שיסכים לרכוש לי שמלה תקופתית נוטפת תחרה איכותית והינומה עטורת כתר קטנטן. ובתקופתית, אני מתכוונת לדבר האמיתי.

שחזור בגד בדרך כלל מתייחס לניסיון להחזרת הבגד למצבו ועיצובו המקורי לאחר שעברו עליו תלאות הזמן, תוך ניסיון לדיוק מקסימלי ושימור בתנאים אידיאליים מטעמים היסטוריים.
מלאכת השחזור נלמדת בבתי ספר ברחבי אירופה וארה"ב במשך 7 (!) שנים. דהיינו, תואר ד"ר לבדים!


מאיזו תקופה את?
הכלה המשחזרת - וינטג' סטייל
זהו שחזור הנעשה לצורך הגשמת החלום האולטימטיבי – חלום נסיכות על שמלת כלה. לא שמלה טרנדית, אופנתית וברת-חלוף אלא שמלה עם היסטוריה, עומק ועיצוב, ששרדו את טלטלות הזמן הן באספקט האופנתי והן בהיבט החומרי.
ראומה היא בית לכלות מהסוג הנוסטלגי. כלה המחפשת רבדים בשמלה הבאים לידי ביטוי בגזרות תקופתיות, בבדי סאטן, משי ותחרות שלא מייצרים כבר.
גילי בשלב הריקודים-בשמלת צ'רלסטון משנות ה-20 של המאה ה-20 צילום:אביב נווה
כאן תמצאי תצוגה מפעימה של שמלות כלה מסוף המאה ה 19 ועד שנות ה 70 של המאה ה20 שהביאה משיטוטיה באירופה ובעיקר בארה"ב כמו גם שמלות שהרכיבה בעצמה מבדים ותחרות ייחודיים.
אך להבדיל משמלות העוברות מדור לדור, בהן מבוצעים שינויים ברוח האופנה הנוכחית, הגוף המסויים והאישה המיועדת, השמלות התקופתיות תעבורנה מינימום שינויים כדי לשמר אותן ואת אופיין עד כמה שניתן.
בעצם, תהליך ההתאמה הוא יצירה בפני עצמה וההתאמה האישית של שמלה תקופתית לכלה הספציפית שרוצה בה היא העבודה המרכזית:שמלות ישנות  ומוכתמות עוברות יישור באמבטיית חומרים מיוחדים המיובאים מחו"ל, הן ננשאבות מאבק בדרך ייחודית וזהירה ועוברות זיהוי לפי שנת הייצור, המעצב (אם יש) והסגנון.
בתוך הערב רב הקיים אצל ראומה, ישנו מספר לא מבוטל של סגנונות ומראות:המראה הסגור, החנוט במותן והמנופח של סוף המאה ה 19 עם תחרות מרהיבות ומשי אמיתי, המראה הקליל של שנות ה 20 של המאה ה 20 בהן השתחררו הנשים מהמחוך טושטשו קווי המותן והשתעשעו בקישוטים רבים , קצרו את השמלה והמראה כולו אמר FUN FUN FUN. קיים המראה הארכיטקטוני המתוחכם של שנות ה 30 נשפך ומלא סקס אפיל מרומז וכן הלאה. 
השמלה של אמא-גילי הרצמן 2011 צילום:אביב נווה
סיפור מהחיים
גילי הגיעה לשמלת אמה לא מתוך כוונה ברורה. היא ידעה שהיא מאוחסנת היכן שהוא בבית ילדותה, וכשהגיעה הצעת הנישואין ידעה שברצונה למדוד את השמלה. כשזו הוצאה אחר כבוד מהבויידעם נראתה דהויה, צהבהבה ועייפה. ראומה העבירה את השמלה מסכת ניקוי מקצועית והקימה אותה לתחייה, נפתח מחשוף נאה מלפנים ומאחור, הורדו השרוולים, שונתה חגורת המותן. אפילו העגילים שענדה גילי בחתונתה היו של אמה. כל התהליך היה חוויה קסומה מחברת ומרגשת, כשהשיא היה בחתונה עצמה, מעצם הידיעה שזו השמלה שאמה צעדה אתה לחופה שלושים ושתיים שנים קודם לכן.
tipbox

הכלה הבין - דורית like mother like daughter style
"מה שעבר, נתפר שוב, מעובד לפעם הזאת. עד שיבוא אחר ויפרום ויתפור הכל מחדש"
לעיתים השחזור הוא מתוקף הרצון לשמר ולהתחבר למשהו שורשי, משפחתי חזק, כמו המשיכה לחקור אילן יוחסין
בברק נתקלתי כשחיפשתי חומרים בנושא שחזור שמלות הכלה. "זו עבודת חיי!" הזדעק, "זה בעצם מה שאני עושה. חשוב להבין ששמלת כלה היא לא רק פתרון ל'איך אראה הכי טוב בערב כלולותיי' אלא משהו שורשי עמוק יותר ובעל משמעות. והחל לפרוש בפני את משנתו שהביאה למפגשים העוצמתיים שלו עם כלות, עם משפחותיהן, המסורת שלהן, התהליכים והטקסים המודרניים, שהתפתחו בעקבות הגילויים השונים במשפחות אותן פגש".
הכל החל עבורו כשפנתה אליו מישהי לתפור עבורה שמלת כלה ולפני שהספיק לאמר לא, התבונן בקיר חדרו המשובץ בפסיפס עבודת השורשים הגדולה של חייו בה חקר את תולדות משפחתו מלפני ולפנים. אז נפל לו האסימון, כי הוא בעצם ארכיאולוג של בדים ונשמות ואת תפירת שמלות הכלה יהפוך לתהליך שבטי של חקר ה"שמלה הפנימית".
כלה המגיעה לברק מביאה עימה תמונות, בגדים, סיפורים, מפגשים משפחתיים ומתוך כל אלה יתבהרו מאווייה לשמלת הכלה שלה. זו יכולה להיות, בסופו של התהליך, שמלת מלמלה וקצפת, או שמלה הרקומה כולה בעבודות יד של הסבתות והדודות במשפחה. כך או אחרת, היא תהיה תוצאה של תחקיר עמוק של הכלה, תהליך שאורך בין חודשיים לחמישה חודשים, כאשר בסופו של התהליך תימסר השמלה כשבועיים לפני החתונה. העלות של מסע שכזה לא פחותה מהשכרת שמלה סטנדרטית, אך ערכו עולה עליה בהרבה. (7,000-15,000 ש"ח לתהליך בין-דורי ותפירת שמלה).
את המונח העברה בין-דורית הגתה הפסיכולוגית אורניה ינאי בהתייחסה לכך שלכל אחד ואחת מאיתנו יש את השביל של חייו בו צעדו לפניו ויצעדו אחריו ובו כל אחת בעצמה פוסעת במקטע השביל שלה, ומחפשת את דרכה הייחודית, את התוואי הנגלה רק לה.

סיפור מהחיים
 סבתא של אור - אנגליה 1958

בריף נתקלתי כשחיפשתי אחר סיפורי "שמלה מדור לדור" מרגשים. ריף (כיום בת 22), פגשה את בעלה לעתיד כשהיתה בת 18 ולאחר חודש! החליטו להינשא. במהלך פרק זמן האירוסין, שהלך והתארך, ערכו ריף ובעלה לעתיד אור, טיול למשפחתו החיה באנגליה. הביקור היה מאוד מרגש ובאחד המפגשים הללו, שאלה סבתו של אור, האם ירצו לראות את שמלת החתונה שלה.
ריף אספנות מדור לדור 2011
ריף אהבה את המשמעות בלבישת השמלה הזו, בשל הקשר ההדוק והעוצמתי בין אור לסבתו. אבל גם כיוון שהיא עצמה, אספנית מושבעת שלא תוותר על פריט אספנים שכזה. וחוץ מזה, היה הפן הכלכלי: כזוג צעיר בתחילת דרכו הרוצה לארגן את החתונה באופן עצמאי, הוחלט לחסוך היכן שניתן.
השמלה הוצאה מעליית הגג: שמלה עשויה משי, חרוזים ותחרה, רקומים בעבודת יד. היא נשמרה במצב מצויין והתאימה בדיוק למידותיה של ריף. למעט ניקוי יבש ידני לא נדרשה השמלה לדבר.  עכשיו ריף שומרת על השמלה, למקרה וביתה תרצה ללבוש אותה בערב כלולותיה?......

הכלה הממחזרת - אקולוגית
זהו שחזור/מחזור הנעשה מטעמי התחשבות בסביבה. אצל בהדרה מצאתי את הכלה המשתייכת לזרם המחאה החברתית. עד לפני שנה, הייתה בהדרה ממחזרת כשלוש שמלות כלה בשנה, השנה קפץ המספר לארבעים! שמלות בשנה. המגמה הזו מתרחבת משלוש סיבות מרכזיות: האחת, המודעות הסביבתית למחזור, שבהדרה עוסקת בה עוד מאז היותה נערה. השנייה, החיסכון בכסף ברוח התקופה - כיום גברה המודעות של הכלות למחיר הנדרש מצדן עבור שמלה חד פעמית. השלישית, היא כלות "הרגע האחרון" - אלו המעוניינות בשמלה בטווח זמן קצר ודוחק.
הכלה מביאה שמלה שהיא אוהבת, כשהתנאי היחידי לשימוש בה, הוא הצבע הלבן,  מתוכו יוצרת בהדרה את השמלה המיוחלת. מרגע שהובאו הבד והרעיון, תושלם השמלה בזמן קצר של עבודה מאומצת ומשותפת. דבר לא נעשה כשהכלה המיועדת לא נמצאת בסביבה לאשר, למדוד ולחוות.
הכלה עינב בשמלה שאחרי עבודת מחזור. צילום:רונן בוידק
 "הן משתמשות בכתב ידי, כדי לכתוב את סיפורן שלהן. אין לי כל רצון או דחף לאמר להן כיצד להתלבש או להיראות, אני משרתת את רצונותיהן והפנטזיות שלהן על הצד הטוב ביותר."
כיוון שמגיעות שמלות שונות ורבות למעבדת המחזור הזו, אלמנטים עודפים של האחת הופכים לאביזר הכרחי עבור האחרת וכך, הופך המחזור לפאזל  מורכב של יצירה אינסופית.
השלב הראשון, הוא ההתאמה לפרופורציות הגוף.ואח"כ מוסיפים אלמנטים חדשים ומורידים אחרים. לאחר מכן מעצבים את מפתח המחשוף, קו המותן, החגורה ואורך השמלה – עד לשביעות רצונה של הכלה.
מחיר שמלות כלה אקולוגית נע בין 1,200-1,800 ₪. קבלת השמלה לוקחת יום עבודה אחד בלבד.

הילה טפרברג בשמלה והינומה מהתק' הויקטוריאנית - סוף המאה ה-19. צילום:אסף קלוגר ורועי רוחלין

הילה ענדה את תכשיטי אמה להשלמת המראה הקלאסי


 

כתבות נוספות שיעניינו אותך

הזמנה לחתונה (צילום: Shutterstock)
זר כלה מפרחי חורף עדינים, תכשיטים ואקססוריז
אירועים אינטימיים – "בית" מציע אירועים אינטימיים עם היקרים לכ, מקום לחגוג
 ירח דבש בחורף – אקזוטי או מושלג?, הפקת אירוע
רוצים חתונה אחרת? כך תשווקו את זה נכון, סיפורי חתונה
בר זומר בשמלת כלה (צילום: אורי חיון)
צילומי טראש זוגיים לחתונה – המדריך המלא לטראש שלכם, צילום אירועים
Ma Ma Ma My Corona: מצעד שירי החתונה הגרועים ביותר, מוזיקה