צדק כלתי - שמלות כלה - מתחתנים menumain-menu-usersearchmenu_xaccessibilityנגישותcategoriesgaleriessitestoolsgeneralgoogle-playapp-storefacebookpinteresttwittersocial_instagramSite-By-NGsoft right-arrow right-arrow facebookpinterest
בדקנו וגילינו שהרבה יותר נוח להשתמש באתר כשהטלפון במצב מאונך.
סיבוב קטן ימינה ואנחנו איתך!
נגישות
נגישות

צדק כלתי

כשמחאה חברתית ושמלת הכלה נפגשים

שמלות כלה

רגע לפני קיץ נוסף בו מבטיחים לכולנו שחזור ואף התחזקות המאבק החברתי, גם עולם החתונות נכנס לסחרור. שני קרסט וענבל צור, קרובות משפחה שרק לאחרונה עמדו בעצמן מתחת חופה, החליטו להרים את הכפפה ולהציע פתרון שפוי לבעיה לא קטנה בכלל - שמלת הכלה.

לכאורה, לא היה לשני קרסט (25), סטודנטית לעיצוב טקסטיל בשנקר וענבל צור
(29), מעצבת גרפית, שום סיבה בעולם למצוא לעצמן עוד עבודה. אך עם המציאות המשתנה של ימינו והחיים שהופכים יקרים מדי, גם הוצאות החתונה הפכו למעמסה כבדה. לאחר שהשנה התחתנו בעצמן ובחרו להוזיל עלויות ע"י קניית שמלות הכלה, החליטו לפתוח יחד את "שמלות כלה להשאלה" , קבוצה בפייסבוק, שכל מטרתה פלטפורמה להשאלת שמלות כלה.

תמונת פרופיל
את העבודה ביניהן מחלקות שני וענבל לפי תחומי העיסוק, כך ששני אחראית על הפן העיצובי של השמלות, תיאורן ושילוב פרטים חדשים בשמלות הקיימות ואילו ענבל, אמונה על הצגתו הגרפית של העמוד ותיאום עם הבנות. "הגעתי למסקנה שלא כל אחת יכולה להרשות לעצמה לקנות או להשאיל שמלה באלפי שקלים", מספרת שני, ולכן, "במקום שהשמלות יישבו בארון ואולי נסתכל עליהן מדי פעם, אפשר לשמח בנות שצריכות שמלת כלה ואין להן תקציב לשמלה הולמת".
כלה משאילה. צילום: תום ויוסי צלמים
 
הקונספט הוא פשוט - בנות שקנו בעבר שמלת כלה יכולות להציע אותן להשאלה והכלות לעתיד יכולות לבחור מבין היצע השמלות המוצגות בעמוד הפייסבוק של שני וענבל תמורת עלות מזערית. "הרעיון הוא שבמקום לשלם הון תועפות על שמלה לכמה שעות בודדות, ישלמו רק 300 ₪ על הניקוי שלה, בתום תקופת השימוש". למעשה, מיזם הבנות הוא סוג של מתווך כי בפועל השמלות המוצעות להשאלה לא מגיעות למקום מסודר בו אפשר למדוד, אלא רק ניתנת הפלטפורמה לקשר בין המשאילה לשואלת. עם זאת, ייתכנו מצבים בהם בעלת השמלה לא תרצה להתעסק עם המדידות וכל הנגזר מכך ואז היא למעשה יכולה לתת לענבל ושני את שמלתה (בידיעה שהיא לא תחזור) ומרגע זה כל התקשורת מול המתעניינות נעשה על ידן. אופציה נוספת היא לבקש מענבל ושני להיות בקשר עם הבנות שמתעניינות להשאיל את השמלה, אך אז המדידות יעשו בבית המשאילה והשמלה תוחזר לבעליה בתום השימוש (אחרי ניקוי כמובן).

שני ושגיא. צילום: ינשוף צלמים
 
סיפורה של שמלה
על כל תמונה שעולה לעמוד של "שמלות כלה להשאלה" נדרשות המשאילות למלא פרטים אודות השמלה המוצגת – מידה, גזרה, ופרטי התקשרות זמינים. באותה מידה יכולות הכלות לשעבר להציע חלקים מבגדי הכלולות (לדוגמא חצאיות ומחוכים), ואילו הכלות לעתיד, יכולות לדרוש רק אביזר משלים כמו של או הינומה מיוחדת. למרות הסטיגמה המונעת לרוב מבנות מועטות יכולת לבקש עזרה, שני וענבל יודעות לספר על התעניינות רבה במיזם החדש. "הקמנו את העמוד רק לפני שבועיים וכבר יש לנו עשר שמלות להשאלה והרבה פניות נוספות. זה ברור שמי שיכולה להרשות לעצמה תלך ותתפור שמלה חדשה, אבל טוב לדעת שיש גם אופציה אחרת, זולה יותר ולא פחות טובה". כמובן שעל השמלה להתאים לשואלת, שכן לא יוכלו לשנות בה דברים מהותיים, אך בזכות הרקע בעיצוב ואופי לימודיה, שני מציעה לערוך תיקונים קלים ושפצורים בשמלות הקיימות, אם הכלות הטריות מבקשות, מבלי לשנות לבלי היכר את צורתן המקורית. הוספת כתפיות דקות לשמלה קיימת לדוגמא הוא דבר פשוט, שיכול להתבצע ע"י הוספת כפתור שנתלש בסיום השימוש ולא יפגע בשמלה. דוגמא נוספת היא הוספת תחרה לתחתית השמלה שאפשר מיד לאחר מכן לפרום, או תפירת חגורה דקה ומעוצבת שאפשר בקלות להסיר. כמובן שבמקרה בו השמלה נתרמת לשימוש תמידי, מרחב התמרון הוא אינסופי.

שי (אח של שני) וענבל. צילום: ינשוף צלמים
 
שמלה לכל כלה
נושא האנונימיות פועל גם כאן, כאשר ענבל ושני מציעות מספר דרכים להציע ולהשאיל את השמלות המבוקשות. "אנחנו מודעות לזה שלא כל הבנות רוצות להיחשף, אז הכלות לשעבר יכולות להעלות בעצמן תמונה כשהן לדוגמא עם פנים מטושטשות, או שהן יכולות לפנות אלינו במייל כדי שאנחנו נעלה את התמונה. במידה ומישהי רוצה לתרום שמלה בידיעה שלא תוחזר אליה, אנחנו נגיע אליה על מנת לאסוף את השמלה ואנחנו למעשה הופכות לכתובת הפנייה והמדידה". יחד עם זאת, מחזיקות ענבל ושני תיעוד ומעקב מדוקדק של משאילות ושואלות על מנת לוודא שמינימום טעיות ייקרו בדרך ליום המאושר. כדי להשאיל שמלה, יכולה הכלה לעתיד לפנות עצמאית למשאילה המתויגת בתמונה או לפנות לענבל ושני דרך הקיר או בהודעה אישית. על מנת לשמור על פרטיות המשאילות, תיאום המדידה ופרטי ההתקשרות נמסרים ע"י הודעה אישית בלבד לשואלת הפוטנציאלית.
אומנם מדובר במיזם חדש, אך הבנות כבר הספיקו לגרוף 150 לייקים, להציג 10 שמלות להשאלה ואף לקבל את תמיכתם התקשורתית של לוחמי הצדק אורלי וגיא מרוז. בנוסף, פנו הבנות למעצבי השמלות באשר הם וביקשו לקבל מכל אחד שמלה אחת שיצאה מהייצור ותוכל להצטרף למאגר שלהן. בתוך זמן קצר, טוענות שני וענבל, הפכה הפלטפורמה לכר פורה של שיתוף ועזרה הדדית ואנשים מוצאים בה מקום גם לפניות קצת אחרות, דוגמת הבקשה לעזרה במציאת שמלת לבת המצווה של ילדה ממשפחה קשת יום. בעוד שני חולמת על עיצוב בגדי נשים לקהל הרחב, היא מודה שההתעסקות עם שמלות הכלה קצת עושה לה חשק להיכנס לתחום בעצמה, אך בינתיים, היא מסתפקת בחברות קרובה עם גיסתה החדשה, ענבל, וניסיון ראשון להביא את הצדק החברתי לעולם החתונות.
 
 
 

כתבות נוספות שיעניינו אותך

Ma Ma Ma My Corona: מצעד שירי החתונה הגרועים ביותר, מוזיקה
 ירח דבש בחורף – אקזוטי או מושלג?, הפקת אירוע
צילומי טראש זוגיים לחתונה – המדריך המלא לטראש שלכם, צילום אירועים
אירועים אינטימיים – "בית" מציע אירועים אינטימיים עם היקרים לכ, מקום לחגוג
ואחת לשנה הבאה: מצעד חתונות העשור של המפורסמים, חתונות וסלבס
יעדים לירח דבש - חופשות מומלצות במיוחד למאוהבים, ירח דבש
מלוות כלה לעתיד? הנה כל מה שאת צריכה לדעת, מסיבת רווקות
מתנות לחתן שהוא בוודאות ישמח לקבל, מסביב לחתונה