חוק צמצום שימוש במזומן: תשלום לספקי חתונות menumain-menu-usersearchmenu_xaccessibilityנגישותcategoriesgaleriessitestoolsgeneralgoogle-playapp-storefacebookpinteresttwittersocial_instagramSite-By-NGsoft right-arrow right-arrow facebookpinterest
בדקנו וגילינו שהרבה יותר נוח להשתמש באתר כשהטלפון במצב מאונך.
סיבוב קטן ימינה ואנחנו איתך!
נגישות
נגישות

סוף עידן השחור: החוק החדש שישנה את תעשיית החתונות

הגבלה על תשלום במזומן, חובה בקבלה על כל עסקה ואיסור על מתן צ'ק פתוח - החוק החדש של רשות המיסים ישנה את דרך העבודה שלכם מול ספקי החתונה. כל מה שצריך לדעת

הפקת אירוע

גלשתן לאחרונה באינטרנט? אז סביר מאוד שנתקלתן בסרטון של חיים הכט, שממליץ בקולו העוצמתי שלא לשלם במזומן לבתי העסק מעל סכום מסוים. ואם במקרה זה עבר לידכן, אז עבור הכלות לעתיד, לדבר יש ממשמעות גדולה. כי למען האמת עד היום, ולפחות בחלק מהמקרים, היה נהוג לשלם לספקים בדיוק ככה. אז כדי לעשות סדר בבלגן, ריכזנו עבורכן את כל מה שאתן צריכות לדעת על הנושא.

צילום: באדיבות Shutterstock

מזומן? מה?
כחלק מהמלחמה של המדינה בהעלמות המיסים ובהון השחור, היא חוקקה חוק שאומר, בקווים כלליים, שהחל מה-1/1/19 לא נוכל לשלם יותר במזומן בסכומים שעולים על 11,000 ₪ לבתי העסק, ולאנשים פרטיים בסכומים שעולים על 50,000 ₪. כשזה נאמר, החוק לא נוגע במתנות שתקבלו במסגרת החתונה, ובמתנות שתקבלו מבני המשפחה, בכלל.

אז איך משלמים לבעל האולם?
עד היום היה נהוג שבסיומו של האירוע, בעל האולם מקבל את התשלום האחרון, כפי שסיכמתם עליו. אבל, החל מה-1/1/19, הסכום המקסימלי אותו תוכלו לתת במזומן לבעל האולם הוא 11,000 ₪. זה אומר, שאם מחיר העסקה ביניכם היה גבוה מ-11,000 ₪, תוכלו לשלם עד 10% ממנו או 11,000 ₪, לפי הנמוך בהם. שימו לב שמחיר העסקה כולל מע"מ, מס קנייה, בלו וכל התשלומים הנלווים לעסקה.

צילום: H&A Photography
ומה עם קבלה?

גם אם שילמתם במזומן, בעל האולם (או כל ספק אחר) חייב לתת לכם קבלה על התשלום. ויותר מכך, הוא מחויב לציין על הקבלה בצורה ברורה את אמצעי התשלום.
לדוגמה: אם שילמתם 10,000 ₪ במזומן ו-20,000 ₪ בצ'ק, הקבלה תהיה על סכום של 30,000 ₪, ויצוין בה ש-10,000 ₪ שולמו במזומן, ו-20,000 ₪ שולמו בצ'ק, בצירוף מספר הצ'ק, פרטי הבנק, מספר הסניף ומספר החשבון ממנו יצא הסכום.

איזה עוד אפשרויות תשלום קיימות לסכומים גדולים?
אפשרויות התשלום הרגילות עדיין קיימות. תוכלו לשלם לספקים בצ'ק שבו רשום שם מקבל התשלום, בכרטיס אשראי, בדביט (כרטיס חיוב מידי, בו הכסף נמשך ישירות מחשבון הבנק), העברה בנקאית, צ'ק בנקאי ועוד. בנוסף, תוכלו להעביר כסף דרך אפליקציות התשלומים למיניהן (פפר, ביט וכו').

מה עדיף, כרטיס אשראי או צ'ק?
מבחינת החוק החדש אין שום הבדל בין השניים, ואפשר להשתמש באמצעי התשלום שנוחים לכם. אם בחרתם לשלם בצ'ק, תקפידו לכתוב עליו את שם מקבל הצ'ק (כלומר, אסור לתת צ'ק "פתוח").
אם ספק החתונה מפצל את התשלום לתשלומים שקטנים מהמקסימום המותר בחוק, האם אז אפשרי לשלם במזומן?
אסור. החוק מגדיר תשלום במזומן של 10% ממחיר העסקה, או 11,000 ₪ (הנמוך מבין השניים) על פי סכום העסקה כולה. כלומר - הסכום המותר לתשלום במזומן נגזר ממחיר העסקה הגלובלי. שימו לב – פיצול עסקה במטרה להתחמק מהוראות החוק הוא עבירה חמורה של ביצוע מעשה מרמה, ודינו שלוש שנות מאסר.

האם אנחנו צריכים לדווח על המתנות שקיבלנו בחתונה לרשות המיסים?
התשובה בקצרה היא – לא. החוק מגביל קבלת מתנות במזומן בסכום של עד 50,000 ₪, אבל כשמדובר בבני משפחה אין מגבלות, לא לגבי עסקאות ולא לגבי מתנות, כשמשפחה יכולה להיות הורים, ילדים, סבים ועוד. לכן, אם קיבלתן מתנה מקרוב משפחה, כהגדרתו בחוק, אין לכן שום מגבלה. לגבי יתר המתנות: מותר לקבל מתנה במזומן מאדם שאינו קרוב משפחה עד לסכום של 50,000 ₪. אם מדובר בסכומים גבוהים יותר, תוכלו לקבל 10% מהמתנה או 50,000 ₪ במזומן (הנמוך ביניהם) ואת השאר לקבל בדרכים אחרות.

צלם החתונה שלנו אמר שהוא מוכן לעבוד רק במזומן – מה עושים?
החוק תקף גם עליו. אם מחיר העסקה ביניכם הוא עד לסכום של 11,000 ₪, תוכלו לשלם את כל הסכום במזומן. אם מחיר העסקה ביניכם גבוה מ-11,000 ₪, תוכלו לשלם במזומן עד 10% מסכום העסקה או 11,000 ₪, לפי הנמוך בהם. 

צילום: H&A Photography

האם יש מגבלות בחוק על צ'קים?
אם מדובר בבעל עסק, הוא יקבל או ייתן צ'קים, בכל סכום, כששם מקבל התשלום נקוב בשיק כנפרע או כנסב. בנוסף, בעל העסק יסב צ'ק או יקבל צ'ק מוסב, רק אם שמו ומספר תעודת זהותו של המסב נקובים בו.
אם מדובר באדם פרטי, או בכם, לצורך העניין:
קבלת תשלום: בצ'ק שסכומו מעל 5,000 ₪ תוכלו לקבל את התשלום רק אם השם שלכם יהיה נקוב על הצ'ק כמקבל או כנסב.
מתן תשלום: תוכלו לשלם בצ'ק רק כאשר שם מקבל התשלום נקוב כנפרע או כנסב. אם אתם משלמים לבעל עסק – שמו צריך להיות נקוב על הצ'ק כנפרע או כנסב. אם הוא יבחר להסב את הצ'ק, הוא ימלא את שם המסב ומספר תעודת הזהות שלו. 

מה העונש שמטיל החוק על מי שעובר על הסכומים המותרים בו?
אם העובר על החוק הוא בעל עסק, יוטל עליו עיצום כספי. אם העובר את החוק הוא אדם פרטי, יוטל עליו קנס.

המאפרת של הכלה היא חברה טובה, ולא רשומה כעוסק פטור/מורשה. אני רוצה לתת לה מזומן, כי גם ככה היא לא יכולה להוציא לי קבלה. אפשר?
המאפרת נותנת לך שירות ולכן היא בעלת עסק. אם מחיר העסקה ביניכם הוא עד לסכום של 11,000 ₪, ניתן לשלם את כל הסכום במזומן. אם מחיר העסקה ביניכם גבוה מ-11,000 ₪, ניתן לשלם במזומן עד 10% מסכום העסקה או 11,000 ₪, לפי הנמוך מבין השניים. ובכל מקרה היא מחויבת להוציא לך קבלה על השירות.

 

צילום: אירית ולאון