בין שניים או בין שתיים - הפקת אירוע - מתחתנים menumain-menu-usersearchmenu_xaccessibilityנגישותcategoriesgaleriessitestoolsgeneralgoogle-playapp-storefacebookpinteresttwittersocial_instagramSite-By-NGsoft right-arrow right-arrow facebookpinterest
בדקנו וגילינו שהרבה יותר נוח להשתמש באתר כשהטלפון במצב מאונך.
סיבוב קטן ימינה ואנחנו איתך!
נגישות
נגישות

בין שניים או בין שתיים

הסכם "נישואים" לזוגות חד-מיניים

הפקת אירוע

זוגות של גייז, כידוע, אינם יכולים להינשא במדינת ישראל. הסכם נישואים בעל תוקף משפטי ממסד את הקשר, משמש כהוכחה לזוגיות בימים יפים, ומסדיר את הפרידה אם חלילה הקשר מתפרק. כתבה ראשונה בסדרה על נישואים גאים

שלוש אופציות הקשורות למיסוד הקשר עומדות בפני זוגות חד-מיניים שחיים ביחד: לערוך מסיבת נישואין סמלית, שתכריז קבל עם ומשפחה "אנחנו ביחד!" ומן הסתם תהיה בעלת אופי חילוני; לחתום על הסכם נישואין בעל תוקף משפטי; או פשוט להמשיך לחיות יחד כמו זוג יונים (או יונות), מה שלא מונע כמובן את הרחבת התא המשפחתי וצירוף זאטוטים לקן, בדומה לזוגות סטרייטים רבים. האפשרות הרביעית היא לא לבחור, וללכת על הכל: הסכם, טקס וכמובן, חיים משותפים.

זוגיותהסכם נישואים לא מצלצל כמו משהו רומנטי, ובכל זאת זוגות רבים בוחרים לערוך אותו. למה בעצם? עירא הדר, עורכת דין שמתמחה בזכויות של הומואים ולסביות, מובילה תקדימים בתחום, לרבות הכרה בהורות משותפת, ועורכת הסכמים בתוך הקהילה, אומרת שדווקא מפני שהמדינה לא מכירה בזוגות חד-מיניים חשוב לערוך הסכם כזה. "חשוב שהזוג ייקח את השליטה לידיים שלו," אומרת הדר, שבעצמה חתמה על הסכם כזה עם בת הזוג שלה. "למסמך יש ערך משפטי רב. כל עוד הכל בסדר וחיים ביחד, ההסכם יכול לעזור כשצריך להוכיח את קיומה של הזוגיות, למשל כשרוצים לקבל משכנתא ביחד, או לקבל הנחה בקאנטרי כשנרשמים כזוג." אבל אם, חלילה, הקן מתפרק, להסכם הנישואים יש חשיבות נוספת: "ההסכם קובע את מסגרת הזכויות והחובות ההדדיות של בני הזוג אחד כלפי השני, וכולל החלטות בעלות משמעות משפטית, לרבות לגבי הרכוש, דירות. לזוגות שמעוניינים להביא ילדים לעולם, אכלול בהסכם גם התייחסות מקיפה להורות המשותפת," מסבירה הדר. "בכל מובן הוא דומה להסכם של ידועים בציבור ממינים שונים שחיים ביחד ואינם יכולים לבסס את הקשר כסטטוס משפחתי שמוכר על ידי המדינה. בזוג מאותו המין אין הכרה פורמלית, לכן חשוב שבעתיים לערוך את ההסכם, ולהגדיר את הדברים כפי שבני הזוג רואים אותם."
 
הדר, שצברה ניסיון של שנים בתחום, מספרת שבהתחלה היה רק "טפטוף קטן" של זוגות שחיו בגלוי, אך היום מדובר בהליך מוכר, שגרתי ונפוץ. "זוגות נוטים לערוך אותו כאשר הם עומדים לפני שלב משמעותי בחייהם – הבאת ילד לעולם, רכישת נכס," או, היא מוסיפה, "בשביל הכיף, כהצהרת אהבה ואיחוד זוגי. ההסכמים שלי פותחים בהצהרה על הזוגיות והתא המשפחתי. זהו מסמך חגיגי של איחוד ושיתוף."
 
איך כדאי להתכונן לחתימת ההסכם?
כדאי לדבר על היבטים לטווח הרחוק של החיים, להחליט על הדרך שבה בני הזוג רואים את ענייני הממון והרכוש שלהם - האם ההסכם ידבר על שיתוף (ברכוש), הפרדה או משהו באמצע. העניין הכספי והרכושי הוא חלק נכבד מההסכם. כמובן, אם יש כוונה לעשות ילדים, חשוב להגדיר את המעמד של בני הזוג לגבי הילדים, ולדון בענייני המשמורת, מזונות, מקום מגורים, נסיעות לחו"ל וכו'." 
 
יש קווי דמיון בין ההסכמים?
עשיתי מאות, ואין שניים שנראים אותו הדבר.
 
היום יש זוגות רבים של גייז שנישאים בקנדה, שהיא המדינה היחידה שבה ניתן לערוך נישואים חד-מיניים גם כתיירים, ומדינת ישראל רושמת אותם ככל זוג (ועל כך בכתבה נפרדת). אבל היום שבו יתאפשרו נישואים לא הלכתיים בישראל עדיין רחוק, ועד שלא יהיו נישואים אזרחיים או מרשם אזרחי במדינה, הסכם בעל תוקף משפטי הוא החלופה העומדת בפני הזוגות הגאים.

הדר וקרן שחר, זוג נשוי ואמהות ליואב, ערכו הסכם אחרי שמונה שנים של זוגיות מתוכן שנתיים של מגורים משותפים, כאשר "היה ברור שמכאן ממשיכים, נשארים יחד ולא חוזרים להורים, יחד עם המחשבה שנרצה בעתיד להיכנס להיריון," מספרת קרן.

לא חששתן שההסכם יקלקל את הרומנטיקה? היו קטעים של חוסר נעימות?
קרן: היה לנו ברור שזה ההסכם וזו המטרה, ורצינו למסד את מה שיקרה אם חס וחלילה ניפרד. לא היו קטעים לא נעימים.

כמה זמן נמשך התהליך?
הופתענו מאוד מזה שהתהליך קצר. עברנו על טיוטא ראשונה והיא [עו"ד עירא הדר] שלחה אותנו עם שיעורי בית על מה לחשוב. ישבנו וחשבנו: החל משם משפחה – משותף, אחד משלנו, חדש – ועד מאיזה שלב התינוק יהיה משותף לשתינו – מההיווצרות ברחם או רק מהלידה. חשבנו על הרבה פרטים קטנים, מה שגרם לנו לדבר על הדברים.

בנות הזוג שחר (ששם משפחתן הוא בסופו של דבר שם חדש ומשותף שבחרו לעצמן) עשו מסיבת כלולות שנה לאחר החתימה עם הסכם הנישואים. "כל הזמן שאלו אותנו מתי הטקס. ההסכם היה המניע לחשוב על טקס," קרן מספרת. "בעיניי ההסכם מאוד מאוד חשוב," היא מוסיפה. "הרבה מתנגדים לרעיון בגלל הפחד לדבר על הדברים המפחידים 'ההם' – גירושים, פרידה. אבל זה מאוורר, מוריד את המתחים שסביב 'מה יהיה איתי'. אם קורה משהו אז נשאר מסמך משותף מהזמן שבו הדיאלוג היה כן ואמיתי, כשאף אחד לא רצה לעשות רע לאף אחד."

 


כתבות נוספות שיעניינו אותך

צילומי טראש זוגיים לחתונה – המדריך המלא לטראש שלכם, צילום אירועים
מתנות לחתן שהוא בוודאות ישמח לקבל, מסביב לחתונה
הזמנה לחתונה (צילום: Shutterstock)
אודאון – חוויה קולינרית שטרם הכרתם, קייטרינג ובר
משבוע האופנה לשבירת הכוס (צילום: אבי ולדמן)
בר זומר בשמלת כלה (צילום: אורי חיון)
יעדים לירח דבש - חופשות מומלצות במיוחד למאוהבים, ירח דבש
הסטודיו של יסמין ורסנו מגשים חלומות, שמלות כלה