הטבילה, המקוה והדרכת כלה - רבני צהר עונים - הטקס - מתחתנים menumain-menu-usersearchmenu_xaccessibilityנגישותcategoriesgaleriessitestoolsgeneralgoogle-playapp-storefacebookpinteresttwittersocial_instagramSite-By-NGsoft right-arrow right-arrow facebookpinterest
בדקנו וגילינו שהרבה יותר נוח להשתמש באתר כשהטלפון במצב מאונך.
סיבוב קטן ימינה ואנחנו איתך!
נגישות
נגישות

הטבילה, המקוה והדרכת כלה - רבני צהר עונים

שאלות ותשובות בנושא הטבילה, המקווה והדרכת כלה

הטקס

אתר "מתחתנים ברשת" פותח בסדרה חדשה: אתם שואלים - רבני צהר עונים. מתי להתחתן, על איזו אצבע עונדים טבעת, מתי אסור להשיא חתן וכלה, ועוד. אתם מוזמנים להעלות שאלות כאוות נפשכם. אנו נשיג עבורכם את התשובות, ונפרסם את כתבות השאלות והתשובות, לפי הנושאים השונים, אחת לשבוע.

כלה - יוסי מסהוהפעם: המקווה. האם מותר לטבול בים? האם אפשר לטבול עם פירסינג? אתם שואלים - רבני "צהר" עונים


מתי לטבול
מהו זמן הטבילה במקווה?
הטבילה במקווה נעשית אחרי צאת הכוכבים (בלילה). בדרך כלל בלילה לפני חופה.

אני מתחתנת ביום ראשון, ויום חמישי לפני זה שבועות. האם אני יכולה ללכת למקווה גם ביום רביעי לפני החתונה? האם מאפשרים זאת במקווה או שחייבים לטבול רק ערב לפני החתונה?
אפשר לטבול מספר ימים לפני החתונה. הפוסקים ממליצים לא להרחיק את הטבילה מהחופה יותר מארבעה ימים, למרות שבשעת הצורך ניתן להוסיף. את צריכה לקבל תדרוך מדויק ממדריכת הכלות כיצד לעשות זאת על פי ההלכה.

איפה לטבול 
האם זה משנה אם אני אטבול בעיר אחרת מהעיר בה אעבור את הדרכת הכלות?
הטבילה יכולה להיעשות בכל מקווה ללא קשר למקום הרישום לנישואין. הדרכת כלה נקבעת אחרי שפותחים תיק נשואים, בדרך כלל בסמוך לחתונה.

נאמר לי מתישהו שניתן לטבול במקום במקווה בים. האם זה נכון? האם כל רבנות מקבלת את זה?
הרבנות אינה מאפשרת מלכתחילה טבילה בים, למרות שמבחינה הלכתית ניתן לטבול בים טבילה כשרה. זאת מכיוון שיש צורך באישה נוספת שתהיה נוכחת בעת הטבילה בים וקיימות עוד הלכות שיש לבדוק שהן מתבצעות בטבילה. יש מדריכות כלות שקיבלו בעבר אישור להתלוות לכלות בטבילה בים, את יכולה לנסות לבדוק עם המדריכה.

כלה - יוסי מסהאישור מהמקווה
האם הרבנות מבקשת אישור מהמקווה?
הרב פועל מכוחה של הרבנות, וכשליחה, ולכן הכלה מתבקשת להעביר לרב את אישור הטבילה והוא מעביר אותו לרבנות. 

האם ניתן לקבל שחרור מהטבילה מהמקווה ?
רבני צהר פועלים על פי ההלכה ועל פי הוראות הרבנות הראשית, ולכן אין מקום "להשתחרר" מטבילה במקווה.  על כל פנים אנו ממליצים שתיפגשי עם הרב ומנסיונינו רוב הבעיות והאי נעימויות נפתרים לאחר פגישה זו. בנוסף ניתן להיפגש עם מדריכת כלות מצהר, לשוחח בעניין המקווה ולנסות למצוא פתרונות מתאימים, כל אחת לפי גישתה.

האם אישור מקווה נדרש רק לרב המחתן או שצריך להביא אותו גם לרבנות ? 
באופן רשמי אישור הטבילה צריך להגיע למועצה הדתית. בפועל, במרבית המקרים במועצה הדתית סומכים על הרב ולא מבקשים את האישור .
הרב בניהו ברונר, צהר.

כללי
האם כלה בהריון צריכה לטבול במקווה?
התשובה היא כן. גם כלה בהריון צריכה לטבול מאחר וכנראה שהיא לא טבלה קודם, אנו ממליצים להתייעץ עם מדריכות הכלה של צהר בשאלות אישיות .

האם מותר לטבול במקווה שעל גופי פירסינג? 
ראשית אנו מודעים לנוגדנים המלווים את הכלות לפני טבילתם במקווה. הסטיגמה אשר מלווה פעולה זו כלל לא מבוססת על המציאות וניזונה כמו הרבה דברים אחרים על לשונות רעות או גורמים אשר אינם מבינים. בצהר קיים אגף חדש הנקרא "אחותי כלה" אגף העוסק בהדרכת כלות בצורה פתוחה, חמה ומסבירת פנים. הרוב המוחלט של הכלות אשר קבלו הדרכה בצהר ושוחחו עם הרב המחתן שינו את דעתם וכמובן גם את הנימה בה מוצגים הדברים.
למיטב ידיעתי הורדת הפירסינג אינה כרוכה בבעיות, ולכן רצוי לכתחילה להוריד כל דבר החוצץ בין הגוף ובין מי המקווה. אם לא ניתן לעשות את הפעולה הזו [ואנא היי כנה עם עצמך האם הקושי הוא אמיתי או נובע מאותה סטיגמה עליה דיברנו קודם...] במידה והעגיל רופף והמים יכולים לחדור ולהגיע בינו ובן העור ניתן לנקות את המקום היטב ולטבול עם העגיל. אך כאמור זהו פיתרון של אין ברירה ולא של לכתחילה.

האם ניתן לטבול עם קעקוע? 
קעקוע אינו מהווה חציצה. הוא חלק מהגוף ואין בעיה לטבול כך.

האם אפשר לטבול במקווה עם צמות בשיער או ראסטות?
הבעיה במקרה זה היא ה"חציצה": כשאישה באה לטבול, אסור שמשהו יפריד בינה לבין מי המקווה. לכן מתרחצים, חופפים את הראש, מסתרקים וכו'. עם ראסטות או צמות הדבר קשה יותר, כי אין אפשרות להוציא דברים שנדבקו לשיער. אם השאלה האם לטבול עם ראסטות או לא לטבול בכלל - צריך לטבול, רק ליידע את המקווה לפני כן.

מה עושים עם בעיות רפואיות באוזניים – במידה ואסור לי להרטיב אותן? כיצד אטבול?
בפוסקים יש מספר פתרונות לענין זה:
א. ניתן לשים צמר גפן טבול בשמן בתוך האזניים, צמר גפן זה נצמד לאזנים, בניגוד לצמר גפן ללא שמן, הוא מגן עליהם ומצד שני אינו מהווה חציצה.
ב. אם מדובר באטמים שניתן להכניסם לעומק האוזן, ויש לה חוט המשתלשל החוצה, גם כאן יש פוסקים המקילים, שכיוון שמדובר בעומק האוזן, והחוט המשתלשל לא מהווה חציצה כיון שהמים נכנסים מתחתיו.
אני מקוה אחד מן הפתרונות הללו יאפשר טבילה כהלכתה.

האם מותר לטבול עם ציפורניים צבועות בלק?
אם הלק צבוע היטב, הוא אינו מהווה חציצה וניתן בהחלט לטבול כך.

האם לפני הגעת הכלה למקווה עליה להיות נקייה שבעה ימים?
מקובל בישראל מדורי דורות לדרוש שהאישה תגיע לטבילה במקווה לאחר שהייתה נקייה שבעה ימים קודם, אך לאחר מחזור רגיל יש גם ערך לטבילה אם האישה בדקה עצמה ונוכחה לדעת שהיא נקייה לאחר שבעה ימים מאז שהחלה לראות דם.

מה עושה כלה במחזור?
כלה שביום חתונתה נידה, צריכה לטבול לאחר ספירת הימים הנקיים - כלומר אחרי חתונתה. היא צריכה לומר לרב שתקבל את אישור טבילתה באיחור והרב יערוך את טקס הנישואים בשינוי קל ביותר שהקהל אפילו לא יבחין בו.

עמרי אילתהדרכת כלה
מה זו הדרכת כלה, האם זה חובה? ואם כן, אפשר מצוהר ולא מהרבנות?

תקנת הרבנות הראשית מחייבת את הכלות לעבור הדרכת כלה על ידי רבנית או מדריכה. בעקבות בקשות רבות מכלות, צהר פתחה מיזם להדרכת כלות . התגובות הן נלהבות וכלות רבות פונות לצהר על מנת לקבל הדרכה דרכנו.

אם סגרתי עם רב מהעמותה, האם השיחה עם הרבנית היא דרך הרבנות או דרך העמותה?
אנו מציעים אף לעבור את הדרכת הכלה אצל מדריכה מעמותת צוהר וזה במקום הדרכה אצל הרבנית. אך כיוון שיש רבנויות שונות, אני ממליץ לפנות לצוהר ולבדוק האם ברבנות שבה פתחתם את התיק, מאשרים מדריכה שהיא לא מהרבנות .

האם זה נכון שחלה חובה על הכלה לערוך את ההדרכות עם הרבנית בעיר שבו נפתח תיק הנישואין?
הרבנות מקבלת אישור על הדרכת כלות מכל מדריכת כלות מוכרת גם אם אינה מתגוררת באותה עיר.

 

אני מעוניינת לעבור הדרכת כלות אצל מדריכה מצהר. מה צריך להגיד ברבנות? האם פשוט להביא להם אישור שעברתי ?
אין כללים ברורים. יש רבנויות שמאשרות את כל מדריכות הכלה, ויש רבנויות שעושות בעיות עם מדריכות חיצוניות . הטוב ביותר הוא לפנות למחלקת הדרכת כלות של צוהר שם מכירים היטב את כל הרבנויות ויוכלו להדריך אותך כיצד לפעול .

 


כתבות נוספות שיעניינו אותך

משבוע האופנה לשבירת הכוס (צילום: אבי ולדמן)
רוצים חתונה אחרת? כך תשווקו את זה נכון, סיפורי חתונה
אל תפספסו: יריד מעצבי נעליים , נעליים
אירועים אינטימיים – "בית" מציע אירועים אינטימיים עם היקרים לכ, מקום לחגוג
הזמנה לחתונה (צילום: Shutterstock)
איפור לכלה – הטרנדים המובילים לחורף 2023, איפור, שיער ולייף סטייל
יעדים לירח דבש - חופשות מומלצות במיוחד למאוהבים, ירח דבש
ואחת לשנה הבאה: מצעד חתונות העשור של המפורסמים, חתונות וסלבס