טבעות - רבני צהר עונים - הטקס - מתחתנים menumain-menu-usersearchmenu_xaccessibilityנגישותcategoriesgaleriessitestoolsgeneralgoogle-playapp-storefacebookpinteresttwittersocial_instagramSite-By-NGsoft right-arrow right-arrow facebookpinterest
בדקנו וגילינו שהרבה יותר נוח להשתמש באתר כשהטלפון במצב מאונך.
סיבוב קטן ימינה ואנחנו איתך!
נגישות
נגישות

טבעות - רבני צהר עונים

שאלות ותשובות על טבעות נישואים ואירוסין

הטקס

חופה עמרי אילתכתבה נוספת בסדרה "אתם שואלים, רבני צהר עונים" - והפעם כל מה שרציתם לדעת בנושא טבעת הנישואים. האם מותר לאשה להעניק טבעת לגבר, האם אפשרי שהטבעת תהיה מורכבת משתי מתכות שונות, ועוד


טבעת אירוסין
האם על פי ההלכה חייבת להיות גם טבעת אירוסין או שזה רק נוהג מקובל?
בספרות ההלכה מובא המנהג היפה של שליחת מתנות לכלה בחגיגת האירוסין ואף לאחר מכן. אך אין בכך חובה אלא נוהג מקובל. חשוב להדגיש שנתינת הטבעת נעשית כמנהג כדי שאקט הנתינה לא ייתפס כאקט של נישואין.

אחוות הטבעת
מהם הקריטריונים המדויקים לכשרות טבעת הנישואים ? האם יש צורך לתת אותה לרב שיבדוק אותה ?
העיקרון המנחה הוא שמקבלת הטבעת צריכה להיות מסוגלת להעריך את שווי הטבעת. קשה להעריך טבעת שיש עליה אבן כיוון שאדם מן השורה אינו מבין באיכות הליטוש, או אפילו האם זה יהלום אמיתי. על כן אין להינשא טבעת יהלום .
על כן הטוב ביותר הוא להינשא בטבעת חלקה שאין עליה חריטות או צבעים שונים. אין צורך להראות טבעת זו לרב. לפי רוב הדעות מותר להינשא בטבעת בעלת צבעים שונים וחריטות, כיוון שכאמור טווח הטעות אינו כה גדול. על כן במקרה זה מומלץ להתייעץ עם הרב קודם הקנייה. 

מה הנקודות שעלי לבדוק בקניית טבעת נישואין?
1. על הטבעת להיות רכושו של החתן ומכספו.
2. עגולה,שלמה ופשוטה ככל האפשר.
3. אין בעיה של עירוב מתכות שונות [כגון בשאלתך טיטניום וזהב]
4. אסור שתהיה משובצת באבנים יקרות.

הרב מיכה הלוי
צהר

האם מותר להינשא עם טבעת בעלת פיתוחים? האם הטבעת יכולה להיות מערוב של 2 מתכות?
החיתוכים שבחוץ אינם מעכבים. אבל יש להקפיד שלא יהיו אבנים טובות וזרקונים על הטבעת. מלכתחילה עדיף שתהיה חלקה אבל זה לא מעכב. יש המקפידים שהטבעת תהיה דוקא כסף או זהב ולא ערבוב של שניהם אבל מבחינה הלכתית זה מותר גם כך.

הרב דוד סתיו

קידוש עמרי אילתקידוש בטבעת
לאמא שלי יש טבעת נישואין של סבתא רבה שלה. בהתחלה רצינו שהחצי שלי יקדש אותי עם הטבעת הזו. האם זה מותר על פי ההלכה?
החתן צריך לתת טבעת שלו. אם החתן קיבל את הטבעת במתנה מוחלטת על מנת שתהיה שלו, הוא יכול לקדש בה את הכלה. אם הטבעת מושאלת בלבד, אין לקדש בה.

האם החתן מחויב בטבעת, והאם גבר חייב טבעת במעמד חתימת הכתובה?
החתן מחויב לקדש את הכלה בטבעת. הכלה אינה צריכה לתת לו דבר, אלא רק להסכים להתקדש לו. נתינת טבעת לחתן אינה חובה הלכתית.

מדוע צריך לסיים לשלם על הטבעות לפני החופה?
טבעת הקידושין חייבת להיות שייכת לחתן בצורה מלאה ולכן עליו לסיים את עסקת קניית הטבעת לגמרי לפני שהוא מבצע את מעשה הקידושין.
טבעת שהכלה רוצה לתת לחתן אינה חלק ממעמד החופה והקידושין.

אני מעוניינת להעניק לבן זוגי טבעת תחת החופה האם זה מקובל?
מאחר ושאלות בנוגע לנתינת טבעת על ידי הכלה לחתן חוזרות על עצמן בסגנונות שונים, אנו נותנים תשובה אחת לכל השאלות. אנו מקווים כי הקורא החכם ידע למצוא תשובה לשאלתו האישית.
1. טקס הנישואין מורכב משני מימדים, האחד הוא המימד ההלכתי והשני הוא המימד הרעיוני. שני המימדים שלובים זה בזה ומשלימים זה את זה. המימד ההלכתי הוא הבלתי משתנה ומוסבר לרוב על פי המימד הרעיוני. ישנו הגיון פנימי עמוק העומד מאחורי כל הלכה או חוק ואשר קשור למושגים מעולמה של ההלכה אותו א"א להסביר בקצרה בודאי לא בתשובה מהירה לגולשי האתר.
2. על פי ההלכה פעולת הקידושין כלומר האקט אשר לאחריו הופכים בני הזוג לבעל ואישה הקשורים זה לזו בקשרי אהבה וקדושה [ולכן נקראת הפעולה קידושין...] היא נתינת הטבעת של החתן לכלה, אחרי שהכלה מביעה את רצונה המלא לקבל את הטבעת לשם קידושין. נתינת הטבעת על ידי החתן מלווה באמירה של "הרי את מקודשת לי כדת משה וישראל". לא ניתן לאפשר לכלה לתת טבעת לחתן במקביל כיוון שהדבר עלול לערער את כל מעשה הקידושין ההלכתי.
3. ישנה אפשרות אשר מנסיוננו מקובלת על רוב הזוגות והיא כי בסיום הטקס לאחר שבירת הכוס תיתן הכלה את הטבעת לחתן בתור מתנה המביעה אהבה. הדבר חייב להתבצע בתיאום עם הרב, אחרי הודעתו של הרב שהטקס ההלכתי הסתיים. בנתינה זו יכולה הכלה לאמר מספר מילים, המקובל הוא לצטט פסוקים המביעים אהבה כגון "אני לדודי ודודי לי " וכדו' [ניתן להתייעץ עם הרב על הנוסח].
4. יש רבנים המאפשרים נתינת טבעת על ידי הכלה בסוף הטקס, על פי ההצעה הנ"ל ויש שאינם מאפשרים חששם הוא שמא הדבר יתפרש כפעולה הלכתית, אשר בשיטת "המדרון החלקלק" יכול להגיע לידי החלפת טבעות הדדית דבר הנוגד את ההלכה ועלול לפגום בכשרות טקס הנישואין כולו.
5. בכל מקרה מומלץ לשוחח עם הרב על נושא זה ולהגיע להסכמה משותפת תוך בירור וליבון הסוגיא כולה.

הרב בניהו ברונר
ראש מיזם הנישואין
צהר

על איזה יד שמים את הטבעת?
את טבעת הנישואין עונדים על האצבע המורה של יד ימין. המנהג הוא לא לענוד שום טבעת אחרת בערב הנישואין מלבד את הטבעת של החתונה עצמה. לאחר הנישואין אין שום מנהג או עקרון. ניתן לענוד את טבעת הנישואין על כל אצבע שהיא וכנ"ל לגבי טבעת הארוסין.

הרב דוד סתיו


כתבות נוספות שיעניינו אותך

ואחת לשנה הבאה: מצעד חתונות העשור של המפורסמים, חתונות וסלבס
רוצים חתונה אחרת? כך תשווקו את זה נכון, סיפורי חתונה
 ירח דבש בחורף – אקזוטי או מושלג?, הפקת אירוע
איפור לכלה – הטרנדים המובילים לחורף 2023, איפור, שיער ולייף סטייל
משבוע האופנה לשבירת הכוס (צילום: אבי ולדמן)
Ma Ma Ma My Corona: מצעד שירי החתונה הגרועים ביותר, מוזיקה
חליפות חתן – מה הסגנונות המובילים היום?, חליפות חתן
בר זומר בשמלת כלה (צילום: אורי חיון)