לא על הרבנות לבדה: איך מתחתנים מחוץ לרבנות? - מתחתנים menumain-menu-usersearchmenu_xaccessibilityנגישותcategoriesgaleriessitestoolsgeneralgoogle-playapp-storefacebookpinteresttwittersocial_instagramSite-By-NGsoft right-arrow right-arrow facebookpinterest
בדקנו וגילינו שהרבה יותר נוח להשתמש באתר כשהטלפון במצב מאונך.
סיבוב קטן ימינה ואנחנו איתך!
נגישות
נגישות

לא על הרבנות לבדה: איך מתחתנים מחוץ לרבנות? 

בשנים האחרונות יותר ויותר זוגות מחליטים לדלג על המעבר ברבנות ובוחרים להינשא בדרכים אלטרנטיביות. אבל מה זה בעצם אומר? איך הטקס מתנהל ולמה במידה וחלילה מתגרשים, עדיין חייבים לעבור ברבנות? באנו לעשות סדר

הטקס

אלטרנטיבה לרבנות (צילום: Shutterstock)

בין בחירת האולם, לסידורי הישיבה והריצה אחרי סגירות אחרונות של כל הפרטים לערב הגדול שלכם, יכול להיות שכבר יצא לכם לתת את הדעת על פרט אחד חשוב: חתונה ברבנות - כן או לא? 

מה שפעם היווה בחירה אוטומטית, הפך בשנים האחרונות למאוד לא מובן מאליו. חוץ מזוגות חד מיניים וזוגות מעורבים (בהם אחד מבני הזוג אינו יהודי, או לפחות - יהדותו מוטלת בספק בעיני הממסד הדתי בישראל), גם זוגות חילוניים שמחפשים טקס שוויוני - או פשוט כאלה שלא מעוניינים לתת יד לממסד הדתי - פונים לאופציות אחרות. 

מאחר ובמדינת ישראל עדיין אין חוק המתיר נישואים אזרחיים, כל הנושא עלול להיות ממש מבלבל. אבל אל דאגה, כרגיל אנחנו כאן כדי לעשות לכם קצת סדר בבלאגן ולהסביר את כל מה שצריך לדעת על טקסי נישואים אלטרנטיביים (כולל זכויות, חובות ושאר עניינים כיפיים שכאלה). 

אלטרנטיבה לרבנות (צילום: Shutterstock)

חתונה אזרחית

כמו שאמרנו, מדינת ישראל עדיין לא מאפשרת לאזרחיה לערוך טקס נישואים אזרחי (לפחות לא כזה שמוכר בידי הרשויות). מפתיע לגלות שלמרות זאת אופציית הנישואים האזרחיים קיימת, אבל רק בתנאי שאלה נערכים בחו"ל ואם להיות ספציפיים יותר: באחת מהמדינות שישראל מכירה בנישואים האזרחיים שנערכים בגבולותיהן.

איפה הקאץ'? בזה שגם אחרי כל המסלול הבירוקרטי הכולל (קחו אוויר): בירור הדרישות לנישואים במדינה בה אתם מעוניינים להינשא (בירור שמומלץ לערוך בשגרירות המדינה בארץ, או בשגרירות ישראל באותה מדינה); המצאת מסמכים ממשרד הפנים, תרגומם ואישורם באמצעות חתימת נוטריון; אישור תעודת הנישואים במדינה בה התחתנתם באמצעות חותמת אפוסטיל (שימו לב: לא ניתן לאמת תעודות נישואין בארץ בדיעבד ולכן חשוב לתקף את התעודה בעודכם בחו"ל); ולבסוף, הרשמה כנשואים במרשם האוכלוסין בארץ (עם שובכם) - גם אחרי כל זה, במידה וחס וחלילה תחליטו להתגרש, עדיין תיאלצו לעבור ברבנות לצורך קבלת גט.

למה? ככה, פשוט כי החוק קבע שענייני הגירושין של בני זוג יהודים יהיו מסורים בידי בתי הדין הרבניים. הנחמה הקטנטנה היא בידיעה שייתכן ובית הדין הרבני ידרוש "גט לחומרא" - התרת קשר נישואים שעשויה להיערך באמצעות הליך מזורז ללא צורך בהוכחת עילה או הסכמה למתן גט. מאחר ומילת המפתח כאן היא "ייתכן", מומלץ לדאוג עוד לפני הנישואים לעריכת הסכם ממון ותנאי פרידה שיצמצם את המגע עם בית הדין הרבני עד כמה שניתן ויבטיח שכל התדיינות בנושאי רכוש או מזונות תתקיים בערכאות האזרחיות. 

ומה לגבי הילדים, אתם שואלים? לשמחתנו, המעמד שלהם בכל מה שקשור להשתייכות דתית ולאומית לא יכול להיפגע מעצם הבחירה בנישואים שאינם באמצעות הרבנות. כנ"ל לגבי שאלות של ממזרות ויוחסין או בכל מה שנוגע לזכויות הילדים (מזונות, ירושה, חזקות). 

אלטרנטיבה לרבנות (צילום: Shutterstock)

תעודת הזוגיות של ארגון "משפחה חדשה"

אם נישואים אזרחיים בחו"ל הם לא אופציה מבחינתכם, יש פתרון נוסף: תוכלו להיעזר בארגון "משפחה חדשה", שהוקם במטרה לתת מענה לצורכיהן של משפחות שאינן מוכרות כתא משפחתי על פי שיטת המשפט הנהוגה בארץ. למרות שהמדינה בהחלט מכירה במעמד של ידועים בציבור בכל הקשור למיסוי וגם לזכויות אזרחיות נוספות (ירושה, טיפולי הפריה, מתן משכנתאות, שירותים עירוניים ועוד), קשה להוכיח את מעמד של ידועים בציבור בגלל שהוא לא מלווה ברישום "רשמי" כלשהו.

כדי לפתור את הבעיה הזו, משנת 2007 ארגון משפחה חדשה החל להנפיק "תעודת זוגיות" - מסמך המעיד על כך שבני הזוג הנושאים אותו אכן חיים בזוגיות ומקנה להם מעמד של בני זוג רשומים, כמו גם זכויות של בני זוג נשואים. כדי לקבל אותה, יש לבצע חתימת תצהיר מול עורך דין במשרדי הארגון. התעודה אישית והיא מזכירה מעט את תעודות הזהות החדשות (או רשיון נהיגה) - כי היא כוללת את התמונה שלכם, פרטי בן הזוג וחתימת עורך הדין שבפניו הצהרתם שאתם חיים בזוגיות. במידה ותחליטו להביא ילדים לעולם, תוכלו להנפיק ספח ילדים שיצורף לתעודת הזוגיות. 

היתרון העצום בבחירה בתעודת הזוגיות, היא שבמידה וחלילה תבחרו להיפרד - כל עוד לא נרשמתם כנשואים במרשם האוכלוסין, תוכלו להיפרד מבלי לעבור ברבנות (בארגון יציעו לערוך עבורכם הסכם ממון, אם תבחרו בכך). 

אלטרנטיבה לרבנות (צילום: Shutterstock)

חתונה רפורמית

מאחר ומדינת ישראל הפקידה את כל סמכויות הדת בידי זרם אחד בלבד (הזרם האורתודוקסי), טקס החתונה הרפורמי אינו מוכר בידי מרשם הנישואין בישראל.

אז מה עושים? ובכן - גם כאן יש לכם כמה אופציות: תוכלו לבחור להינשא אזרחית בחו"ל, לחזור ארצה, להירשם כנשואים ולערוך מסיבת חתונה הכוללת טקס נישואים רפורמי, או פשוט לערוך את הטקס בארץ ולקבל מהתנועה הרפורמית בישראל תעודת חופה וזוגיות שתעזור לכם להוכיח את מעמדכם כזוג בפני רשויות המדינה. מרכז מעגל החיים של התנועה יעמוד לרשותכם בכל עניין שקשור לטקס הנישואין ולאחריו - המחלקה המשפטית של התנועה תציע לערוך עבורכם הסכם קדם נישואים בעלות נמוכה.

חשוב לדעת שעל פי פסיקת בתי המשפט לענייני משפחה, התעודה מהווה ראיה לקיומו של קשר זוגי בעת עמידתכם מול רשויות ציבוריות וכמו שכתבנו בסעיף החתונה האזרחית בתחילת הכתבה - מעמד ילדיכם העתידיים בכל מה שכשור להשתייכות דתית ולאומית לא יכול להיפגע מעצם הבחירה בנישואים שאינם באמצעות הרבנות. כנ"ל לגבי שאלות של ממזרות ויוחסין או בכל מה שנוגע לזכויות הילדים (מזונות, ירושה, חזקות). 

אלטרנטיבה לרבנות (צילום: Shutterstock)


כתבות נוספות שיעניינו אותך

 ירח דבש בחורף – אקזוטי או מושלג?, הפקת אירוע
רוצים חתונה אחרת? כך תשווקו את זה נכון, סיפורי חתונה
אל תפספסו: יריד מעצבי נעליים , נעליים
בר זומר בשמלת כלה (צילום: אורי חיון)
משבוע האופנה לשבירת הכוס (צילום: אבי ולדמן)
יעדים לירח דבש - חופשות מומלצות במיוחד למאוהבים, ירח דבש
חליפות חתן – מה הסגנונות המובילים היום?, חליפות חתן
מלוות כלה לעתיד? הנה כל מה שאת צריכה לדעת, מסיבת רווקות