בין חלום למציאות - הפקת אירוע - מתחתנים menumain-menu-usersearchmenu_xaccessibilityנגישותcategoriesgaleriessitestoolsgeneralgoogle-playapp-storefacebookpinteresttwittersocial_instagramSite-By-NGsoft right-arrow right-arrow facebookpinterest
בדקנו וגילינו שהרבה יותר נוח להשתמש באתר כשהטלפון במצב מאונך.
סיבוב קטן ימינה ואנחנו איתך!
נגישות
נגישות

בין חלום למציאות

איך לתכנן את החתונה ולהישאר בחיים

הפקת אירוע

taktziv1.jpg חתונה היא לא רק הפקת ענק כי אם אירוע כלכלי רב היקף, שדורש היערכות מוקדמת ותיכנון מחושב. איך תפיקו את חתונת חלומותיכם מהתקציב העומד לרשותכם? הפקולטה לכלכלה של "מתחתנים" מציגה: שעה קלה על כלכלת בית וחתונה

כל חתונה ראשיתה בחלום. שמלה מהאגדות, מוסיקה מושלמת מתנגנת ברקע, מלצרים מוקפדים עם מיטב המאכלים, ויד הדמיון עוד נטויה. בפועל, חלומות עולים כסף ומצריכים את הכישרון לשלב בין הרצון למציאות.
אם אתם לא אנשי עסקים, זו כנראה הפעם הראשונה בה אתם חותמים על סכומים של אלפי ועשרות אלפי דולרים, המסתכמים בשורה התחתונה בכ-100 אלף שקל ואף יותר עלות החתונה. לכן, כשמתחילים לתכנן חתונה, בטרם תלכו שלובי זרוע לראות את האולם הראשון, לפני שאת מודדת שמלה "כדי להרגיש כלה", חשוב שתדעו כמה היא עומדת לעלות לכם.
חתונה היא אירוע עתיר תקציב, וזו ההזדמנות הגדולה הראשונה שלכם להתנסות במהלך לו תידרשו שוב ושוב במצבים שונים בחיים: בניית תקציב ועמידה ביעדים כלכליים. מי שיעשה את זה נכון עכשיו ויידע לכלכל את צעדיו היטב גם בהמשך, ייהנה מפירות הצלחתו ויחסוך לעצמו עוגמות נפש.

עסק משפחתי
"חתונה היא לא רק אירוע רומנטי, אלא גם אירוע כלכלי חשוב בחיי בני הזוג", אומר גיל אורלי, מנכ"ל יבולים, חברה לאימון כלכלי העורכת סדנאות לאנשים פרטיים ולעסקים. "בני הזוג מתאחדים על מנת להקים משפחה מאושרת ואוהבת, ולהחלטות הכלכליות שיקבלו יש השפעה רבה על ההצלחה, האושר והעושר בחייהם המשותפים. זוג שייכנס נכון לחיים הכלכליים, יחיה חיים של רווחה ושפע כלכלי.
"כדי להתכונן נכון לאירוע מבחינה כלכלית, אני מציע לבני הזוג להתכונן לחתונה בפרט ולהקמת משפחה בכלל בדיוק כמו שאנשי עסקים מתכוננים להקמת עסק", הוא אומר, ומזכיר שהעסק המשפחתי שלכם כמובן לא נגמר בחתונה, אלא רק מתחיל בה. "בתחילת הדרך על זוג צעיר לקבל כמה החלטות, שכל אחת מהן היא כבדה מאוד, והחתונה היא רק הראשונה שבהן. ההחלטות הבאות הן בנושא המגורים – לשכור דירה או לקנות, היכן, מה יהיה גודל הבית, איזו משכנתא לקחת וכו', קניית ריהוט לבית, השלמת לימודים, וכן ילדים והרחבת המשפחה".
אולי זה עוד רחוק מכם, אבל גיל טוען כי כל ילד מעלה את הוצאות המשפחה ב-2,000-3,500 שקל בחודש. "יש החלטות שאם ייעשו בהן טעויות, הן עלולות להרוס את החיים הכלכליים ב-20 השנה הקרובות, ואם ייעשו בחוכמה, הן יעצבו לטובה ולרווחה את 20 השנה הבאות", הוא אומר.
איך עורכים תכנון כלכלי זוגי?
"לפני שמדפיסים הזמנות, אני מציע לכל הזוגות לשבת יחד ולהקדיש זמן לתכנון הכלכלי של תחילת חייהם המשותפים, של העשור הראשון לחיים. למה צריך להתייחס בתכנון כזה? קודם כל, לדרך ניהול התקציב המשפחתי. הרי עד החתונה שני בני הזוג היו יחידים, שכל אחד ניהל את עצמו בצורה נפרדת.
"ההחלטה על הקמת משפחה היא גם החלטה לקיים תקציב משותף. מאחר שלכל אחד רקע שונה, תרבות שונה, דעות שונות, הרגלים שונים – חשוב מאוד ללמוד לעבוד כצוות בשיתוף פעולה. זו שיחה של תיאום ציפיות בה מדברים על החשבון המשותף, על איך מקבלים החלטות כלכליות, האם מתכננים רכישת בית, הבאת ילדים, האם לוקחים אשראי וכו'. שיחה כזאת עוזרת מאוד לבני הזוג, היא מעצבת את הזוגיות".
אחת ההחלטות החשובות שגיל ממליץ לזוגות לעשות היא, בשלוש השנים הראשונות של החיים המשותפים לחסוך כמה שאפשר, אך לא פחות מ-20% מההכנסה המשותפת.
"הסיבה לכך היא שאין עדיין ילדים, רמת ההתחייבויות נמוכה, וזו האפשרות היחידה של בני הזוג בשנים הקרובות לבנות את עצמם מבחינה כלכלית", הוא אומר. "מבחינת הדיור, כדאי בשנים הראשונות למצוא דיור זול מאוד – דירה שכורה הכי זולה שיש, או לגור אצל ההורים, מה שיאפשר לכם לחסוך. כי כדי לקנות דירה דרושים 40-50% משווי הדירה בחיסכון, ובנוסף, שגובה המשכנתא לא יעלה על 20% מההכנסה המשותפת של שני בני הזוג".

תכנון מחושב
לאחר שתכננתם כלכלית את עשר השנים הבאות והחתונה קיבלה פרופורציה כחלק מהן, זה הזמן לגשת לתכנון האירוע.
אבל איך משלבים בין הפנטזיה למציאות? את הרי חולמת על שמלת כלולות מיוחדת מהמעצב הכי נחשב, אתה רוצה את די.ג'יי המועדונים מספר אחת שירקיד את החבר'ה על הרחבה עד הבוקר, ועל איכות האוכל הרי לא מתפשרים, שלא לדבר על איכות האלכוהול בבר (עליכם לא יגידו שהבאתם רק תוצרת הארץ), והתמונות הן מזכרת שנשארת לכל החיים אז גם בצלם צריך להשקיע, ומה עם העיצוב, ואיזו אטרקציה או שתיים כדי שיזכרו את החתונה, והזמנות לא סטנדרטיות כי אתם רוצים להיות מקוריים...
איך מתחילים? "הדבר הראשון הוא, כמובן, הגדרת תקציב", אומר גיל. "לא לפי כמות האורחים, לא לפי ציפיות ההורים, אלא אך ורק לפי יכולתכם הכלכלית".
התקציב העומד לרשותכם לתכנון החתונה יכול לבוא משני מקורות, כל אחד לחוד או שילוב של השניים: מצב ראשון בו אתם משלמים את כל החתונה מחסכונותיכם, מצב שני בו ההורים משלמים על כל החתונה, ומצב שלישי בו כל צד משלם על האורחים שלו, או כל קומבינציה אחרת המתחלקת ביניכם לבין ההורים.
את הכסף שיגיע מהאורחים לא כדאי לקחת בחשבון בעת תכנון תקציב החתונה. מדוע? זה אמנם נכון שהאורחים ישלמו, ושהיום יש יותר מודעות לעלות הגבוהה של הפקת האירוע ולכן יותר אורחים מביאים כסף ופחות מביאים מתנות, אך המצב הכלכלי הבלתי יציב, כמו גם אירועים נוספים שאורחיכם הוזמנו אליהם באותה תקופה, עשויים להוות את השיקול העיקרי כמה לרשום לכם בצ'ק.
לכן חשוב לא להסתמך על האורחים כמקור מימון עיקרי, ולהוציא רק כספים שתוכלו להחזיר בעצמכם. אם בכל זאת ברצונכם לנסות להעריך את חלקן של המתנות, תוכלו להיכנס לאתר "כמה כסף" - www.mitchatnim.co.il/kamakesef שמטרתו היא להעריך עבור האורח את הסכום שעליו לרשום בצ'ק בהתחשב בפרמטרים שונים (קרבה לבעל השמחה, מועד ומיקום האירוע וכו'). קחו בחשבון שלמרות המודעות הגבוהה היום בציבור להביא כסף לחתונות, ייתכן שכמה אורחים יביאו דווקא מתנות.
התוכנה לניהול תקציב, אותה תמצאו באתר "מתחתנים ברשת" ( www.mitchatnim.co.il ) בסרגל הכלים העליון, תעזור לכם לתכנן כל אחד מהצעדים הכלכליים בדרך אל חתונת חלומותיכם. התוכנה, הניתנת לשימוש חינם, מאפשרת לכם להזין את התקציב העומד לרשותכם (דבר שרוב הזוגות אינם יודעים במדויק מראש), או לחילופין את מספר האורחים שלכם, ומגישה לכם את הצעות המחיר שלה לנותני השירותים השונים.
לצד הצעת המערכת לכל קטגוריה, עומדת לרשותכם טבלה ריקה, בה תוכלו למלא את ההצעות שתקבלו מנותני השירותים: מקום, קייטרינג, בר, צילום סטילס ווידאו, תאורה, מוסיקה, רב, טבעות, חליפת חתן, שמלת כלה, איפור, שיער, נעליים, הזמנות, עיצוב, פרחים ועוד. בסעיף שונות תוכלו להכניס הוצאות כגון: סלסלות, פרחים ובגדים לשושבינות, טיפים לנותני השירותים, טיפולי יופי (הסרת שיער, גבות וכו') לכלה, מסיבות רווקים, חינה ושבת חתן, השכרת רכב, מלון לליל הכלולות, ירח דבש ועוד. לרשימה הזאת, מציע גיל, הוסיפו סעיף "הוצאה לא מתוכננת" – 15% מעלות האירוע.
את ההצעות שהזנתם בטבלה תוכלו להשוות להצעות המערכת, לחשוב איפה אתם מוכנים לקצץ ובאילו קטגוריות אינכם מוכנים להתפשר, וכך לדעת בכל אחד משלבי תכנון החתונה היכן אתם עומדים, האם ובכמה אתם חורגים מהתקציב שהקצבתם לעצמכם, או מהתקציב שהמערכת הקציבה לכם על פי הדרישות שהעליתם בהתחלה.
המחירים במערכת, אגב, נתונים בשקלים עקב התיקון לחוק הגנת הצרכן וכן כוללים מע"מ, אז שימו לב להזין את הנתונים שקיבלתם באותו אופן.
"לסיכום, החתונה היא האירוע הראשון בחייכם הכלכליים", אומר גיל. "אתם יוצאים לדרך חדשה, וכדי להתחיל אותה ברגל ימין גם כלכלית, חשוב להקדיש את הזמן הדרוש לתכנון החיים הכלכליים שלכם, לתיאום ציפיות כלכלי ביניכם, ובמקרה הצורך אף להיעזר ביועץ מומחה לנושא".

* טפסים לניהול תקציב המשפחה ניתן להוריד חינם מאתר יבולים: www.yevulim.com

 


כתבות נוספות שיעניינו אותך

יעדים לירח דבש - חופשות מומלצות במיוחד למאוהבים, ירח דבש
איפור לכלה – הטרנדים המובילים לחורף 2023, איפור, שיער ולייף סטייל
הזמנה לחתונה (צילום: Shutterstock)
מלוות כלה לעתיד? הנה כל מה שאת צריכה לדעת, מסיבת רווקות
Ma Ma Ma My Corona: מצעד שירי החתונה הגרועים ביותר, מוזיקה
אל תפספסו: יריד מעצבי נעליים , נעליים
בר זומר בשמלת כלה (צילום: אורי חיון)
אירועים אינטימיים – "בית" מציע אירועים אינטימיים עם היקרים לכ, מקום לחגוג