קצר בתקשורת - המדריך לתכנון חתונה - מתחתנים menumain-menu-usersearchmenu_xaccessibilityנגישותcategoriesgaleriessitestoolsgeneralgoogle-playapp-storefacebookpinteresttwittersocial_instagramSite-By-NGsoft right-arrow right-arrow facebookpinterest
בדקנו וגילינו שהרבה יותר נוח להשתמש באתר כשהטלפון במצב מאונך.
סיבוב קטן ימינה ואנחנו איתך!
נגישות
נגישות

קצר בתקשורת

על פלונטרים באהבה וכיצד ניתן לפתור אותם

המדריך לתכנון חתונה

המקור העיקרי של פלונטרים ביחסי אהבה וזוגיות, וביחסים בין אנשים בכלל הינם קצרים בתקשורת. קצרים בתקשורת נובעים מאספקטים הקשורים ברגשות, מחשבות והתנהגויות שלנו. השלב הראשון בטיפול בקצרים בתקשורת הוא קודם כל זיהוי אותם הקצרים אצלנו  ולאחר מכן אצל האנשים הקרובים לנו.
אמצעי התקשורת העיקרי שלנו כבני אדם הוא המילים. פעמים רבות אנו עושים שימוש לא נכון בכלי זה מה שמוביל לאי הבנות וקצרים בתקשורת

couple4 copy.jpgהנה מספר פלונטרים ודרכי הטיפול בהם:
מסרים כפולים
עלינו להקפיד להיות ברורים, להיות מודעים למסר שאנו מעבירים. אם נאמר משהו אחד ולאחר מכן נאמר אמירה או נעשה מעשה שיסתרו את כוונתנו המקורית, הרי שנגרום להעברת מסר כפול.
מסר כפול יוצר קצר בתקשורת כיוון שהאדם שעומד מולנו אינו מבין את כוונתנו ולכן אינו יודע כיצד להגיב. לדוגמה: דני מביע את אכזבתו כלפי התנהגות של דנה בנושא מסוים, דנה כועסת, נעלבת, מתכנסת בתוך עצמה. למחרת דני מביא פרחים כאות סליחה וצער על שגרם לדנה להרגיש נעלבת וכועסת, דנה מסרבת לקבל את הפרחים בטענה שהתנהגותו החנפנית לא תעזור עכשיו.
דנה למעשה מעבירה מסר כפול לדני ע"י כך שהיא אומרת לו שלא ניתן להביע אכזבה ומצד  שני גם לא ניתן להביע סליחה. דני, מצד שני, נותר חסר אונים כיוון שאינו יודע כיצד לנהוג. האם מותר להביע אכזבה? האם מותר להביע סליחה בלי שזו תיחשב לחנופה?
דנה יכלה למנוע את המסר הכפול ע"י שימוש נכון במילים, לדוגמה על ידי כך שהייתה אומרת: "תודה על הפרחים. אני מאוד אוהבת לקבל פרחים, אבל אני עדיין מאוד כועסת ומרגישה נעלבת ". כמו כן לאחר שרגשות הכעס היו חולפים דנה יכולה לדבר עם דני ולהסביר לו מה בדיוק גרם לה לכעס כה רב ואיך הוא יכול לומר את הדברים בפעם הבאה בלי לפגוע בה כל כך.

אלרגיות אמוציונאליות
מהן אלרגיות אמוציונאליות? הרגלים משפחתיים שגרמו לנו להרגיש לא טוב בילדות. התחושה הלא נעימה נשארה, בכל פעם שניתקל במשהו שמעורר אותה בחיים הבוגרים שלנו, אנו נתפרץ ונכעס ללא פרופורציה כלפי האדם שמולנו.
איך מזהים אלרגיה אמוציונאלית? כאשר התגובה שלנו למקרה הינה בלתי פרופורציונאלית למקרה. לדוגמה,  דנה אומרת לדני שחוש הניווט שלו לא מפותח מספיק, לכן שהם נוסעים למקומות לא מוכרים לא צריך להתבייש  לשאול אנשים איך להגיע למקום אחרת  הם יעשו רונדלים סביב עצמם עד שיגיעו למקום המבוקש. דני מאוד כועס על דנה הוא צועק עליה, לחץ הדם שלו עולה , הוא מרגיש שהוא ממש שונא אותה ברגע זה. רמת  הכעס של דני כלפי דנה אינו פרופורציונאלי למקרה שקרה. 
ייתכן שלדני יש אלרגיה אמוציונאלית הקשורה לביקורת. ייתכן שגדל בבית שבו הייתה ביקורת רבה כלפיו והוא נדרש להיות מצטיין בכל דבר, וכעת כשדנה מעירה לו על חוש הכיוון שלו, זה מעורר אצלו את התחושה הקשה שעוררה בו ביקורת בילדות .
איך מתמודדים עם אלרגיות אמוציונאליות? להיות מודעים לאלרגיות שלנו ולאלרגיות של האנשים הקרובים לנו. לרוב קשה להיפטר מאלרגיות, אך אם מזהים את האלרגיות אזי ניתן להסתכל על דברים בצורה אחרת, לגלות יותר הבנה והשתדלות. אם דנה תהיה מודעת לרגישות של דני לביקורת היא תוכל להיות יותר עדינה בכל הקשור לביקורת כלפיו וללמוד לומר דברים בצורה אחרת.
נושאים "נפוצים" אשר סביבם מתפתחים אלרגיות: ניקיון, איחורים, מזון, רעש, ביקורת ועוד.

פער בתיאום ציפיות
על מנת להימנע מקצר בתקשורת יש לפתח ציפיות ריאליות מעצמנו ומהאנשים עימם אנו נמצאים במערכות יחסים קרובות .
לדוגמה, אם בן הזוג שלנו הוא אדם ביישן ומופנם, אנחנו לא יכולים לצפות ממנו להיות מסמר הערב במסיבה. או אם בן הזוג שלנו אינו עובד כרגע ואין לו הכנסה קבועה, אנחנו לא יכולים לצפות שיקנה לנו מתנה ממש יקרה ליום ההולדת. 

קריאת מחשבות לא נכונה
קצר בתקשורת עלול להיגרם כאשר צד אחד מפרש לא נכון משפט או התנהגות של הצד השני. במקום לשאול ולהבין בצורה ברורה את משמעות הדברים מנסים לקרוא מחשבות של הצד השני.  אם קריאת המחשבות הינה שגויה זה יוביל לקצר בתקשורת.
לדוגמה, דני חוזר הביתה לאחר יום עבודה מעייף ומבאס, הוא חוזר עצבני עם פנים נפולות, דנה מייד חושבת שהוא עצבני ומבואס בגללה, לכן גם היא לא מגלה כלפיו חביבות יתר. דני מאוכזב עוד יותר ושואל את עצמו "איך היא לא רואה כמה אני עייף ועצבני מהעבודה ובמקום לפנק אותי היא קרירה אליי?". אפשר לפתור קריאת מחשבות לא נכונה ע"י כך שנדבר ונשתף זה את זה במחשבות, רגשות, ציפיות שלנו. במקום לנחש מה הצד השני חושב.יותר פשוט לשאול.

אמונות טפלות
הנה מספר דוגמאות לאמונות טפלות הקשורות ביחסים בין אנשים:
אמונה שאם הצד השני אוהב אותנו, אזי הוא צריך לאהוב את אותם הדברים שאנו אוהבים. אם הצד השני אוהב אותנו, אז הוא צריך לדעת בדיוק מה אנו מרגישים, רוצים, חושבים, מה הציפיות שלנו ועל מה אנו כועסים. לרוב אין זה קורה, אנו צריכים לקחת אחריות על הרצונות והמחשבות שלנו ולהביע זאת במילים ברורות ומדויקות.
כמו כן צריך לזכור ששמיכת הזוגיות אינה יכולה לספק את כל הצרכים שלנו. את אותם צרכים שבן הזוג לא ממלא לנו, אנו יכולים למלא לעצמנו. לדוגמה אם בן הזוג שלנו לא אוהב הצגות או סרטים, את הצורך הזה נוכל לספק עם חבר, בן משפחה, וכו'.
כך נהיה אנשים מועשרים ומאושרים .

מאת: קתי ג'ורג'י
הכותבת הינה בוגרת מדעי התנהגות, מוסמכת בהנחיית קבוצות זוגות ונישואין.
www.zugiyutova.com   


כתבות נוספות שיעניינו אותך

מתנות לחתן שהוא בוודאות ישמח לקבל, מסביב לחתונה
משבוע האופנה לשבירת הכוס (צילום: אבי ולדמן)
איפור לכלה – הטרנדים המובילים לחורף 2023, איפור, שיער ולייף סטייל
רוצים חתונה אחרת? כך תשווקו את זה נכון, סיפורי חתונה
בר זומר בשמלת כלה (צילום: אורי חיון)
יעדים לירח דבש - חופשות מומלצות במיוחד למאוהבים, ירח דבש
ואחת לשנה הבאה: מצעד חתונות העשור של המפורסמים, חתונות וסלבס
אל תפספסו: יריד מעצבי נעליים , נעליים