המדריך לטבילה במקווה menumain-menu-usersearchmenu_xaccessibilityנגישותcategoriesgaleriessitestoolsgeneralgoogle-playapp-storefacebookpinteresttwittersocial_instagramSite-By-NGsoft right-arrow right-arrow facebookpinterest
בדקנו וגילינו שהרבה יותר נוח להשתמש באתר כשהטלפון במצב מאונך.
סיבוב קטן ימינה ואנחנו איתך!
נגישות
נגישות

טבילה נעימה: המדריך לטבילה במקווה

כל מה שכדאי לדעת לפני שאת מגיעה לטבול במקווה

הטקס

היהדות שמה דגש רב על טהרת המשפחה ולכן מחייבת את הכלה לטבול במקווה לקראת החתונה. 

מה מצפה לך שם? כדי שתהיה לך טבילה מהנה, כדאי שתבואי מוכנה. המדריך המלא לטבילה במקווה

הטבילה במקווה נעשית בדרך כלל כמה ימים לפני החתונה. הכלה לעתיד מגיעה כרווקה, ולכן טובלת בפעם הראשונה בחייה במי המקווה. בצאתה היא מוכנה לחיים החדשים ולבניית בית משותף עם בעלה לעתיד. לטבילה סדר פעולות מסוים, אך חשוב שהכלה תהיה מודעת לזכויותיה ותפיק מהטבילה את ההנאה הרוחנית הגלומה בה. 

קצת רקע על המקווה

כל מאגר מים פתוח הניזון ממי גשמים, כמו ים, אגם או מעיין, יכול לשמש מקווה טהרה. אולם בשל הרצון בפרטיות ובטמפרטורה נוחה, רוב הנשים נוהגות לטבול במקוואות מלאכותיים.

במקום בנויים חדרי שירותים, חדרי מקלחות ואמבטיות, ולצדם אזור הַמְתנה, מגבות, שקיות שמפו וספוגי רחצה, ואזור התארגנות ובו מייבשי שיער, מברשות ולעתים אף תכשירי איפור וטיפוח. 

לצד החדרים בנוי מקווה הטהרה שהוא למעשה בריכת מים מרוצפת שממדיה כשני מטרים מרובעים ובה מים חמימים בגובה מטר בערך. המקווה חפור מתחת לגובה הרצפה ומובילות אליו מדרגות היורדות עד לקרקעיתו. בעקרון, על המקווה להיות מלא במי גשמים, אולם כדי להקל על החלפה תדירה של המים נוהגים כיום למלאו במי ברז ולחברו ("השקה") על ידי חור קטן לבור מי גשמים ובו לפחות 40 סאה מים (הנאמדים בכ-730 עד 1,000 ליטרים). מי המקוואות מצויים תחת פיקוח ונדרשים לעמוד בתקני בריאות מחמירים. כך למשל מחויב קיומו של כלור בתוך מי המקווה וכן נדרשת החלפה תדירה של המים (מדי יום או כל שמונה טובלות).

מי גשמים

מדוע טובלים? 
המסורת מביטה על המחזוריות שבגוף האישה כעל תהליך של התחדשות ובריאה מתמשכת. הדימום הווסתי מחזיר את הגלגל לאחור, והטבילה במים, המסמלים חיים וצמיחה, מטהרת את האישה ומכינה אותה לגלגל המחזוריות הבא.
במי המקווה נכרכים כמה דימויים סמליים:
המקווה נמשל לעולם שקדם לבריאה: כפי שבריאת העולם נעשתה מתוך עולם שכולו מים, כך טובלת האישה מדי חודש במי גשמים טבעיים וחוזרת בכך אל מקורה הטהור והראשוני ואל סמליותו של גן העדן.
המקווה נמשל לרחם ומימיו למי השפיר: כשם שהתינוק יוצא מרחם אמו והוא טהור, טבעי ומוכן לקראת חוויות, התחדשות ויצירה, כך האישה הטובלת בכל חודש בלא כל חציצה בינה לבין המים יוצאת מהמקווה טהורה, מחודשת ורעננה. דימוי זה רלוונטי שבעתיים כאשר מדובר בטבילתה של כלה, הפותחת בחיים חדשים ומשותפים עם בן זוגה.
היטהרות הכלה כחלק מן ההכנה לקראת המפגש עם בן זוגה מסמלת גם זיכרון לאומי-היסטורי: לפני מעמד הר סיני, מפגש האיחוד הגדול בין האל לעמו, נצטוו ישראל להתקדש, להיטהר ולהקפיד על פרישות. הכנות אלה הן שיצרו את עוצמתו של המפגש שבא לאחריהן.
יש לציין כי מצוות הטבילה מחייבת את האישה, אך אין מניעה שגם הגבר, אם הוא מעוניין, יטבול במקווה גברים לפני החתונה.
בריכת המקווה
 
מהו המקווה המתאים לך ביותר?
כדי לבחור את המקווה המתאים לך, כדאי לשמוע המלצות מחברות, ובכל מקרה, מומלץ לבדוק אותו בעצמך ולראות אם המקום תואם את ציפיותייך. לא תמיד המקווה הקרוב ביותר למקום המגורים הוא בהכרח המקווה המתאים ביותר: יש כלות המעדיפות מקווה קטן ואינטימי, ואחרות מרגישות נוח יותר במקום גדול ורחב. לאחר שבחרת במקווה יש להתקשר למקום ולהודיע כי ברצונך לטבול לרגל חתונתך הקרבה, ולהודיע על התאריך והשעה שברצונך להגיע.
 
מה להביא איתך למקווה?
מגבת גדולה או חלוק רחצה (המגבות המחולקות בדרך כלל קצרות וצרות)
כלי רחצה: מברשת ומשחת שיניים. אם את מעדיפה סבון ושמפו מסוימים - הביאי גם אותם.
מקלות אוזניים
מסרק (לא מברשת)
נעלי מקלחת
לבנים נקיים
בגדים נוחים להחלפה
מטבעות קטנים לתשלום
במעט מן המקוואות נדרש גם מכתב הפניה לטבילה מהרב עורך החופה, ניתן לברר זאת מראש בטלפון. 

מה מצפה לך שם?

במקווה טובלים בדרך כלל בערב שלפני החתונה, אך במקרה הצורך ניתן להקדים את הטבילה עד לארבעה ימים קודם. זאת בתנאי שספירת שבעת הימים הנקיים תסתיים עד ליל הטבילה.

בחדר ההמתנה לטבילה תפגשי קרוב לוודאי נשים נוספות שאינן כלות. נשים אלה מגיעות לטבול במקווה בכל חודש, שבוע לאחר תום הדימום הווסתי, כחלק משגרת החיים על פי דיני טהרת המשפחה היהודית. במקרה כזה, בו נמצאות מספר נשים, הכלה היא זו הנכנסת ראשונה למקווה. ברוב המקוואות ישנו חדר מיוחד המיועד לכלות.
בהיכנסך למקווה תפגשי בבלניות, עובדות המקום האחראיות על אחזקת המקווה ומסייעות לנשים המגיעות לטבול. הוראות הרבנות מתנות את בדיקת הכלה ברצון הטובלת. אם אינך מעוניינת שהבלנית תבדוק אותך - אמרי לה זאת. הבלנית תסתפק במספר שאלות כלליות: האם בדקת עצמך, האם צחצחת שיניים וכו'. לאחר מכן, אמרי לבלנית אם את מעוניינת בחדר עם מקלחת או עם אמבטיה, והיא תיתן לך מגבת, סבון, שמפו וספוג לרחצה ותגבה ממך דמי שימוש סמליים.
 
כיצד מתבצעת הטבילה? 

הטבילה במקווה מורכבת משני שלבים: ההכנות והטבילה עצמה. 

במסגרת ההכנות (אותן אפשר לבצע גם בבית), תתרחצי, תחפפי ותברישי את שיערך, תורידי מעל גופך תכשיטים, עדשות מגע, איפור ולק, תצחצחי שיניים, תגזרי ציפורניים ותבדקי את עצמך כדי לוודא שאין על גופך דבר שיהווה "חציצה" בינך לבין מי המקווה.

חדרי הרחצה במקווה מצוידים בדרך כלל באביזרים הדרושים (קיסמים, מקלות אוזניים, אלכוהול, אצטון וכדומה). בתום ההכנות תתעטפי במגבת ותקראי לבלנית על ידי צלצול בפעמון הקבוע בכל חדר. הבלנית תלווה אותך אל חדר המקווה, תוודא שלא שכחת להסיר דבר ותשגיח על תהליך הטבילה.
כשתיכנסי אל המקווה, תעמדי במרכז הבריכה ותטבלי את כל גופך במים, כשידייך פשוטות לצדדים ואת אינך נוגעת בקירות המקווה. רוב הנשים נוהגות לטבול שתיים או שלוש טבילות, ויש הנוהגות לטבול שבע פעמים.
ברכת הטבילה נאמרת לפני הכניסה למים (מנהג כלות מעדות המזרח) או לאחר הטבילה הראשונה (מנהג כלות מקהילות אשכנז). בזמן הברכה נוהגים לכסות את הגוף בעזרת מגבת או על ידי טבילת רוב הגוף במים:

הטובלת: בָּרוּךְ אַתָּה אֲדֹנָי אֱלֹהֵינוּ מֶלֶךְ הָעוֹלָם, אֲשֶׁר קְדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ עַל הַטְּבִילָה. 

הבלנית: אָמֵן.

בתום הטבילה, תתעטפי במגבת ותשובי לחדר הרחצה להתלבש ולהתארגן.

 

מי ילווה אותך? 

יש כלות שנוהגות להגיע בליווי נשות המשפחה ובחברות, החוגגות עמן את ליל טבילתן. גם אם אין זה מנהגך, מומלץ כי תבואי מלוּוה באמך, אחותך הגדולה או חברה קרובה שתעבור עמך את החוויה.
הבלנית רינה מספרת: "יש כלות שמגיעות עם כל בנות המשפחה המורחבת המצוידות בדרבוקות, סוכריות כדי לזרוק על הכלה בסוף הטבילה, ושאר דברי מתיקה. אנו מכבדות מאוד את הרצון לשמוח ביום הזה, שהוא מעין טקס מעבר מחיי הרווקות לחיי הנישואים, וכל אחת מבחינתנו יכולה לבוא.
"כמובן שהדבר תלוי ברצון הטובלת: במידה שהיא מעוניינת להיכנס לבדה למקווה, צריך לכבד את החלטתה, ואז החגיגה הקטנה נעשית כאשר היא יוצאת מהחדר".  
חברות חוגגות
היכן נמצא המקווה הטוב ביותר עבורך?
מקוואות מלאכותיים מצויים בכל שכונה ברחבי הערים הגדולות ובכל יישוב, ואת כתובותיהם אפשר לברר במועצה הדתית המקומית. כמו כן ניתן למצוא רשימת מקוואות באתר משרד הדתות. גם באתר כיפה  מדור "מאגר המקוואות של כיפה" ושם תמצאו את רשימת המקוואות ברחבי הארץ ולצדם מצוינים השירותים הניתנים בהם. באתר זה ניתן לצפות בביקורת הגולשים, וכן לדרג את המקוואות. המקוואות פתוחים בכל ערבי החול וכן במוצאי שבתות וחגים כמחצית השעה או שעה לאחר שקיעת השמש ולמשך כשעתיים-שלוש. ישנם מקוואות מרכזיים הפתוחים שעות ארוכות יותר. המקוואות פתוחים גם בערבי שבתות (יום ו' בערב) ובערבי חגים ומועדים (למעט ערב יום הכיפורים וערב תשעה באב), כמחצית השעה לאחר הדלקת נרות ולמשך זמן קצר, אולם כלות אינן נוהגות לטבול במועדים אלה.
 
* חלק מהמידע בכתבה זו לקוח מתוך אתר "עתים" - מאגר מידע בתחומי מעגל החיים היהודי www.itim.org.il
 
 
 

כתבות נוספות שיעניינו אותך

חליפות חתן – מה הסגנונות המובילים היום?, חליפות חתן
מלוות כלה לעתיד? הנה כל מה שאת צריכה לדעת, מסיבת רווקות
רוצים חתונה אחרת? כך תשווקו את זה נכון, סיפורי חתונה
זר כלה מפרחי חורף עדינים, תכשיטים ואקססוריז
אירועים אינטימיים – "בית" מציע אירועים אינטימיים עם היקרים לכ, מקום לחגוג
אל תפספסו: יריד מעצבי נעליים , נעליים
בר זומר בשמלת כלה (צילום: אורי חיון)
איפור לכלה – הטרנדים המובילים לחורף 2023, איפור, שיער ולייף סטייל