לא כל הנוצץ זהב - תכשיטים ואקססוריז - מתחתנים menumain-menu-usersearchmenu_xaccessibilityנגישותcategoriesgaleriessitestoolsgeneralgoogle-playapp-storefacebookpinteresttwittersocial_instagramSite-By-NGsoft right-arrow right-arrow facebookpinterest
בדקנו וגילינו שהרבה יותר נוח להשתמש באתר כשהטלפון במצב מאונך.
סיבוב קטן ימינה ואנחנו איתך!
נגישות
נגישות

לא כל הנוצץ זהב

תכשיטים מתחשבים בסביבה

תכשיטים ואקססוריז
עיצוב: יואב קוטיק. צילום: גולי כהןמי אמר שבחתונה חייבים לענוד תכשיטים מחנות סטנדרטית? אפשר להצהיר אמונים לאסתטיקה ולסביבה בהמון דרכים אחרות, מקוריות יותר ומזהמות פחות
 
תכשיט הוא חפץ קטן, עשוי מחומרים טבעיים בדרך כלל. כמה נזק סביבתי הוא כבר יכול לגרום? התשובה היא, הרבה. מדובר לא רק בפגיעה בסביבה אלא גם בבני אדם.
חלק ממכרות היהלומים באפריקה נשלטים על ידי כוחות גרילה שכופים על המקומיים עבודה פיזית קשה תמורת אפס תנאים וכמעט אפס תשלום. היהלומים שנכרים שם מכונים "יהלומי הדמים". שבטים נאלצים לעזוב את השטחים שחיו בהם מזה דורות על ידי חברות כרייה שמגרשות אותם משם בכוח. המכרות משנים את המאזן הטבעי-אנושי בסביבה, ולא לטובה. גם כריית מתכות בעייתית: על כל גרם מתכת יקרה נכרים טונות רבים של עפר, בסדר גודל של 20 טון לטבעת זהב אחת. בנוסף, לשם הפרדת המתכות היקרות מהאדמה, נעשה שימוש בחומרים רעילים המזהמים את הקרקע.
 
עיצוב: רומי נטיסאז מה עושים? החדשות הטובות הן שיש המון פתרונות. בשנת 2000 הוקם פורום יהלומנים שחתם על "אמנת קימברלי" המחייבת אותם להימנע משימוש ב"יהלומי הדמים" ולסחור ביהלומי גלם רק בין מדינות החתומות על האמנה. ליהלומי אמנת קימברלי מצורפת "תעודת זהות" המבטיחה שעמדו בתנאי סחר הוגן מינימליים. מעצבי תכשיטים יכולים לרכוש את המתכות שאיתן הם עובדים מסוחרי מתכות משומשות, ואפשר לברר עם המעצב שאליו אתם פונים האם הוא עושה זאת. חוץ מזה יש מגוון פתרונות יצירתיים לתכשיטים ידידותיים, זולים ומקוריים יותר.
חדש מפני ישן אל תוציאו. המון קסם יש בתכשיט שעובר מדור לדור במשפחה - הוא גם ייחודי וגם מחבר אותנו לבני הדורות הקודמים שלא זכו להגיע לחתונה. ניתן לחדש תכשיטים ישנים בעלות נמוכה אצל צורפים ובחנויות תכשיטים. אריה וייס, שמנהל חנות תכשיטים משפחתית במדרחוב נחלת בנימין בתל אביב, מציע שירות חידוש ותיקון כזה. הוא מספר שבשנים האחרונות יש ביקוש גובר לחידוש תכשיטים – לאו דווקא מסיבות אקולוגיות אלא יותר בשל עליית מחירי הזהב והחיבה האופנתית לווינטאז'. חלק מהלקוחות מביאים תכשיטים יקרי ערך, אבל יש גם כאלה שמבקשים לחדש תכשיט בגלל הערך הסנטימנטלי. התכשיטים עוברים ניקוי, שיוף וציפוי מחדש, וכן השלמת אבנים שנפלו או החלפת אבנים סדוקות. עלות התיקון היא עשרות שקלים בלבד והתכשיט מוכן תוך כמה שעות.
 
טבעת מאצבע שנייה - גם אם אין אצלכם במשפחה תכשיטים שעוברים מאם לבת, זה עדיין לא אומר שאינכם יכולים לענוד קצת היסטוריה. חנויות יד שנייה מציעות לצד הבגדים גם תכשיטים ואביזרי שיער. מדובר בדרך כלל בפריטים זולים יחסית, אבל יש סיכוי טוב שתצליחו לדלות משם מציאות לשדרוג ההופעה.
 
כוח לקטנים - לצד מותגי התכשיטים הגדולים והנוצצים פועלים בארץ עשרות מעצבי תכשיטים עצמאיים, חלקם מתמחים בטבעות אירוסים ונישואים. חלק מהמודעות הסביבתית היא חיזוק עסקים קטנים ומקומיים ועל ידי כך חיזוק הקהילה. הבונוס הוא שמעצב פרטי טוב ייצור עבורכם טבעת על פי בקשתכם, זאת שתשקף אתכם ללא שיקולים מסחריים.
 
מוציאים זהב מזבל - שימוש בחומרים ממוחזרים (Recycle) הוא כבר חלק אינטרגלי מעולם העיצוב, אבל אפילו ירוק ממנו הוא השימוש בחומרים מוחזרים (Upcycle), שמשמעותו שימוש נוסף וחדש בחפץ קיים שלכאורה סיים את תפקידו. כאן חומרי הגלם לא צריכים לעבור עיבוד נוסף, בשונה למשל מבקבוקי הפלסטיק שצריכים להפוך מחדש לחומר גלםעיצוב: יעל אוריאלי. צילום:  נועה איזנשטט וגיא מילר לתעשייה לפני שהופכים אותם לאריגי פליז. לשוניות של פחיות משקה, פקקים של בקבוקי בירה, חלקי בובות משחק, רכיבים אלקטרוניים, שקיות פלסטיק קרועות ושאר אוצרות מהפח הסמוך למקום מגוריכם מקבלים חיים חדשים.
רומי נטיס יוצקת משמעות חדשה לפרחים מלאכותיים - היא יוצרת אותם משקיות פלסטיק משומשות והתוצאה שמתקבלת היא צבעונית שמחה ומתאימה לשילוב כמעט בכל דבר: מזר לכלה ירוקה עם חוש הומור, דרך טבעות, תכשיטי שיער, כתר לבן או צבעוני להחזקת ההינומה, תכשיט לקרסול (במקום הבירית), עיטור לרדיד ועוד כיד הדמיון. רומי אומרת שהפרחים המתאימים במיוחד לקישוטי כלות עשויים מניילון לבן ומקושטים בנצנצים צבעוניים. רומי עובדת בפרדס חנה ואפשר להשיג אותה בטלפון 052-6609480.
יואב קוטיק מ-Kotik precious metal, הוא מעצב תכשיטים בוגר המחלקה לעיצוב תעשייתי בבצלאל ומעביר סדנאות במחלקה לעיצוב תכשיטים בשנקר. יואב אוסף פקקי פח של בקבוקי משקה ויוצר מהם תכשיטים מרהיבים שמעלים את השאלה מה היא בעצם "מתכת יקרה". חלקם צבעוניים מאוד ובהם חשוף הצד החיצוני של הפקק, חלקם בגווני מתכת עם ברק עמום ובהם הפקקים מקופלים כך שצדם הפנימי החלק פונה החוצה. התוצאה מרשימה ומפתיעה, אלגנטית מאוד או מלאת הומור. יואב לא מחשיב את עצמו ירוק, ואומר שהירוק צריך להיות חלק מההתנהלות השגרתית. לא טרנד. "מבחינתי 'אל תזהם' הוא הדיבר האחד-עשר," הוא מסביר. "זאת לא אידיאולוגיה, זאת דרך חיים, כמו נשימה." העיסוק בפקקים החל במקרה אחרי שהוא קיבל כלי צורפות מדודה ששינתה עיסוק. הוא חיפש בסטודיו מתכות לנסות עליהן את הכלים, לא היו כאלה, ואז הוא מצא בחוץ פקק של בירה גולדסטאר והתחיל לעבוד איתו. מאז פקקים רבים עברו דרך הידיים של יואב קוטיק, ומהתוצאה, כאמור, אי אפשר להתעלם.
עיצוב: יעל אוריאלי. צילום: נועה איזנשטט וגיא מילריעל אוריאלי מ"דברים טובים" משתמשת בשאריות בדים מתעשיית האופנה ומשלבת בתכשיטים כפתורים שחלקם היא קונה, וחלקם מוצאת בשוקי פשפשים או בארונות של דודות. התוצאה רכה, נשית ורומנטית. יעל מספרת שהחלה לעצב מתוך "אהבה מאוד קשה" לסגנון של פעם, הנשי, הרך והפחות מטאלי, וגם מתוך רצון לשלב את אהבת היצירה עם חיי המשפחה הביתיים. העבודות כוללות הרבה תכשיטי צוואר גדולים וגם טבעות ועגילים, הכול עם הרבה ניחוח של וינטאז' ונוכחות. יעל מספרת שהיא מעצבת כל הזמן טבעות לכלות, בעיקר מחו"ל. שם, יותר מאשר אצלנו, כלות מחפשות מראה ייחודי ושונה. היא יצרה בין היתר טבעות שמלת כלה ישנה ובסטודיו שלה יש גם הינומה שמחכה להפוך לתכשיט.
 
רומי, יואב ויעל הם חלק משורה הולכת ומתארכת של מעצבים ישראלים שעובדים עם חומרים ממוחזרים ולא שגרתיים. למי שרוצה להציץ לנעשה בחו"ל מומלץ לעשות סיבוב באתר Etsy.com, המציג עבודות יד של יוצרים מרחבי העולם, ולהתמקד בקטגורית Jwelery. תגלו שתכשיטים מרהיבים אפשר לעשות מכל חומר – החל באבנים שנאספו על חוף הים והפכו על ידי המעצבת טרייסי פרינס (SeaFindDesign) לתליונים מקסימים בקווים מעוגלים, דרך צמידים הומוריסטיים צבעוניים ממחטי סריגה ישנות של לינדה סלייד (sewnewthings) ועד תכשיטי steampunk של רייצ'ל ויקטוריה אדאמס (Nouveau Motley) העשויים מחלקים מנגנונים ישנים, משעונים עתיקים, למשל.
 

כתבות נוספות שיעניינו אותך

יעדים לירח דבש - חופשות מומלצות במיוחד למאוהבים, ירח דבש
חליפות חתן – מה הסגנונות המובילים היום?, חליפות חתן
צילומי טראש זוגיים לחתונה – המדריך המלא לטראש שלכם, צילום אירועים
רוצים חתונה אחרת? כך תשווקו את זה נכון, סיפורי חתונה
אל תפספסו: יריד מעצבי נעליים , נעליים
הסטודיו של יסמין ורסנו מגשים חלומות, שמלות כלה
 ירח דבש בחורף – אקזוטי או מושלג?, הפקת אירוע
משבוע האופנה לשבירת הכוס (צילום: אבי ולדמן)