עם הפנים לצפון - הפקת אירוע - מתחתנים menumain-menu-usersearchmenu_xaccessibilityנגישותcategoriesgaleriessitestoolsgeneralgoogle-playapp-storefacebookpinteresttwittersocial_instagramSite-By-NGsoft right-arrow right-arrow facebookpinterest
בדקנו וגילינו שהרבה יותר נוח להשתמש באתר כשהטלפון במצב מאונך.
סיבוב קטן ימינה ואנחנו איתך!
נגישות
נגישות

עם הפנים לצפון

נישואים חד-מיניים בקנדה

הפקת אירוע

טקס נישואיןזוגות של שני גברים או שתי נשים, שרוצים לבסס בצורה רשמית וחוקית את הקשר ביניהם, יכולים לחתום על "הסכם נישואים"  שייערך אצל עורך דין בארץ, או להרחיק עד לקנדה, מדינה שמאפשרת לזוגות חד-מיניים, כולל תיירים, להינשא בתחומה.

האם שווה לטרוח ולהשקיע את הזמן והכסף בטיסה לקנדה? הדעות חלוקות.
"מצחיק העניין שבגלל שמותר, פתאום זה לא כזה ביג דיל. מה תיתן לנו פיסת הנייר הזו? בתור זוג ידועים בציבור, אנחנו מקבלים את אותן זכויות," אומר איתן, גולש בפורום גייז באתר "תפוז". "לא צריך להיות נשואים כדי לגדל ילדים. אז בעצם החתונה היא רק בשביל להגיד 'אנחנו ביחד לפי חוק'. עכשיו יש בעיה אחרת - מכיוון שזאת לא חתונה סטרייטית, שבה המשפחה מתרגשת עד הגג, יש בעיה עם להביא אותם לפה בשביל זה. ההורים שלי מקבלים אותנו והכל טוב ויפה, אבל אם אני אתחתן עם בן זוגי, מי יבוא לחתונה... לי זה ממש בעסה להתחתן בלי האנשים שאני אוהב לצדי..."

אבל בשביל זוגות שרוצים חתונה "אמיתית" קנדה כרגע היא המענה. הזוג הישראלי הראשון שנישא בקנדה, לאחר שהתקבל בה החוק המאפשר השאת בני זוג מאותו מין שאינם אזרחי המדינה, הוא יוסי בן ארי ולורן שומן, זה קרה ב-2003. איתי פנקס, עו"ד, חבר לשעבר במועצת עיריית תל אביב ופעיל בקהילה הגאה בישראל, התחתן בעצמו בקנדה עם בן זוגו יואב ארד ואף ארגן משלחת של זוגות שנישאו בקנדה ב-2005, מה ששוב העלה את הנושא לסדר היום ונחשב לציון דרך בהישגי הקהילה. בנובמבר 2006 קבע בג"ץ, בעקבות עתירתם של בן ארי ושומן וזוג נוסף, כי משרד הפנים מחויב לרשום נישואים של בני זוג שהתחתנו בחו"ל, גם כשמדובר בזוגות חד-מיניים. ההחלטה הזו התקבלה בעקבות העתירה שהגישו עורכי הדין דן יקיר ויונתן ברמן מהאגודה לזכויות האזרח בשמם של שני הזוגות. העיקרון שמאחורי ההחלטה הוא שמדובר בעניין פורמלי: כל זמן שאין חוק שאומר אחרת, פקידי משרד הפנים מחויבים לכבד רישום נישואין בחו"ל.

אם אתם צמד רווקים או רווקות שרוצה לשלב את המעבר לחיי הנישואים עם חופשה בצפון אמריקה, יש כמה דברים שכדאי לדעת לפני שקונים כרטיס. עו"ד דן יקיר, היועץ המשפטי של האגודה לזכויות האזרח, ענה על השאלות שלנו.

אילו יתרונות יש לחתונה בקנדה על פני פרוצדורות פשוטות יותר כמו חוזה נישואים או טקס סמלי? 
כלל לא ברור שיש לכך יתרונות פרקטיים במובן של זכויות חוקיות. בישראל ככלל, אין זכויות רבות המוקנות לזוגות נשואים לעומת זוגות ידועים בציבור - וזה נכון הן באשר לזוגות סטרייטים והן באשר לזוגות בני אותו המין. עם זאת, כמובן שישנם זוגות שמסיבות אישיות רוצים להיות רשומים כנשואים, ועבורם, לעת עתה, הפיתרון הוא בנישואין בחו"ל.    
 
איך נערכים לחתונה מבחינת ניירת וביורוקרטיה? 
על בני הזוג הישראלים להביא עמם לקנדה תמצית מתורגמת ומאומתת ממרשם האוכלוסין הישראלי, שממנה עולה שכל אחד מהם אינו נשוי (כלומר, רווק, אלמן או גרוש). על מנת שנישואיהם בקנדה יירשמו במרשם בישראל, עליהם להביא עמם בחזרתם תעודת נישואין מאומתת בקונסוליה הישראלית בקנדה.
 
איפה עורכים את הנישואים? בית משפט, בית עירייה, היכל דת, אולם? האם אפשר לעשות את זה בכל מקום בקנדה? 
את טקס הנישואין מקיימים בעירייה, בכל המחוזות בקנדה. 
 
החוק הישראלי מכיר בנישואים האלה. אז מה עושים כשחוזרים? ניגשים להירשם במשרד הפנים? 
אכן, בעקבות פסיקת בג"ץ, פשוט ניגשים למשרד הפנים עם תעודת הנישואין המאומתת. העתירה כאמור הוגשה לבית המשפט לאחר שפקידי משרד הפנים סירבו לרשום את הנישואין, אולם בג"ץ קבע כי הם מחויבים לרשום את הנישואין הללו.  

האם יש מדינות נוספות שבהן זה אפשרי? 
גם בדרום אפריקה יכולים להינשא זוגות שבהם שני בני הזוג אינם אזרחי המדינה; מספר מדינות בארה"ב ומספר מדינות באירופה מאפשרות נישואין לבני זוג מאותו המין, אבל יש שוני בין המדינות, בכל הנוגע לשאלה, אם זוגות חד מיניים, שבהם לפחות אחד מבני הזוג הוא אזרח המדינה, יוכלו להינשא בהן.
כך למשל, אזרח ישראלי ואזרח אמריקאי יכולים להינשא במדינת קונטיקט שבארה"ב. 

חתונה משפחתית
יוסי בן ארי, שכאמור נישא בקנדה לבחיר ליבו לאחר 18 שנים של זוגיות, מספר שהם בעצם תפסו טרמפ על חתונה משפחתית שהייתה בקנדה מיד לאחר שהתקבל בה החוק. מבחינתו היה בזה גם אקט פוליטי ולא רק אירוע אישי-משפחתי. בן ארי התחתן מוקף בבני משפחתו מכיוון שהם ממילא היו בקנדה באותו הזמן, מה שלא קורה לרוב הזוגות האחרים, שכן טיסה לקנדה אינה עסק זול.

מה כלל הטקס?
בן ארי: הדרישות מינימליסטיות. שואלים אותך האם אתם מסכים להינשא לו, אתה אומר 'איי דו', וצריך שני עדים. יותר מזה החוק לא דורש, ואפשר לעשות מה שרוצים. קיבלנו רשימה של עורכי טקסים מורשים על ידי העירייה (טרונטו במקרה שלהם) – אנשי דת, אזרחים, משפטנים. אפשר לערוך את החתונה בכל מקום, אנחנו עשינו אותה בעירייה. בעירייה צריך גם למלא טפסים שבהם אתה מצהיר שאתה לא נשוי.

מי חיתן אתכם?
הזמנו מישהו מתוך הרשימה. בחרתי שמישהו שהשם שלו נשמע לי יהודי, כדי שבכל זאת יהיה איזשהו קשר, ורק אחר כך הסתבר שסבתא שלי וסבתא שלו היו אחיות.
 
בן ארי אומר שאחת הטענות שהועלו בפני בג"ץ היא שמכיוון שחתונה כזאת אפשרית רק בקנדה, לא ניתן להזמין אליה את מי שרוצים. "הגאווה היא בזה שעשינו את זה ואחרים יכולים לעשות זאת כמונו ובעקבותינו, עד שיהיה אפשר לעשות פה בארץ נישואים חד-מיניים ואזרחיים," הוא מוסיף. לאחר הנישואים והרישום במשרד הפנים, מס ההכנסה מיד הכיר בבני הזוג בן ארי-שומן כזוג. אבל מעבר לכך, לנישואים יש משמעות, למשל במקרה שאחד מבני או בנות הזוג אינו יהודי – הנישואים מאפשרים לו לחיות בארץ. בשביל הגירושים, אם חלילה יקרו, הזוג הנפרד יצטרך לשהות בקנדה חצי שנה. אפשר לראות בזה פטנט מתוצרת חוץ לשלום בית, או פטנט למניעת עומס על מערכת המשפט הקנדית.

 


כתבות נוספות שיעניינו אותך

צילומי טראש זוגיים לחתונה – המדריך המלא לטראש שלכם, צילום אירועים
מתנות לחתן שהוא בוודאות ישמח לקבל, מסביב לחתונה
אירועים אינטימיים – "בית" מציע אירועים אינטימיים עם היקרים לכ, מקום לחגוג
חליפות חתן – מה הסגנונות המובילים היום?, חליפות חתן
בר זומר בשמלת כלה (צילום: אורי חיון)
אודאון – חוויה קולינרית שטרם הכרתם, קייטרינג ובר
הסטודיו של יסמין ורסנו מגשים חלומות, שמלות כלה
אל תפספסו: יריד מעצבי נעליים , נעליים