הכל על החופה - רבני צהר עונים - הטקס - מתחתנים menumain-menu-usersearchmenu_xaccessibilityנגישותcategoriesgaleriessitestoolsgeneralgoogle-playapp-storefacebookpinteresttwittersocial_instagramSite-By-NGsoft right-arrow right-arrow facebookpinterest
בדקנו וגילינו שהרבה יותר נוח להשתמש באתר כשהטלפון במצב מאונך.
סיבוב קטן ימינה ואנחנו איתך!
נגישות
נגישות

הכל על החופה - רבני צהר עונים

שאלות ותשובות בנושא החופה והלכותיה

הטקס

שחר דרוריאנו ממשיכים בסדרת הכתבות "אתם שואלים, רבני צהר עונים" - והפעם על חופה והלכותיה

מהי משמעות החופה ?
לפי רוב המנהגים, טקס הנישואין נערך מתחת לארבעה כלונסאות שעליהן פרוס בד, ולזה קוראים חופה. החופה היא לכל הפחות כיסוי על ראשם של החתן והכלה, המבנה של החופה - ארבעת הכלונסאות ויריעת בד נוספת מלמעלה מלמדים אותנו כי מדובר במעין. 'בית', לתוכו נכנסים בני הזוג, או לתוכו מכניס החתן את הכלה. ראייה זו של משמעות החופה, מעמיקה את משמעות ההליכה לחופה. לאחר שהחתן ביקש את ידי הכלה, מראה החתן שכוונתו 'רצינית' - לשם נישואין: בהליכתו לחופה, בהתייצבותו תחתיה ובציפייתו להיענות הכלה לחיזוריו.
ניתן אף להעמיס משמעות סמלית נוספת והיא האחדות בעם. החתן והכלה הם נציגי שתי משפחות שונות אשר קושרים את גורלם לעד האחד עם השניה. העמידה יחד שתי המשפחות [הורים וילדיהם] תחת חופה אחת מסמלת את האחדות הפרטית אשר שופכת אור על האחדות הכללית של עם ישראל. זוהי מעין צפייה ותפילה לעתיד, בו עם ישראל כולו יתאחד תחת רעיון אחד, אידיאל אחד עתיד משותף אחד.

האם נעשו שינויים בטקס החופה בשנים האחרונות?
אנו נאמנים למסורת ישראל המשמרת את החופה והקידושין ההלכתיים. השינוי הוא בתקשורת עם בני הזוג, בצורת העברת החופה, עמידה בזמנים, אי עריכה של שתי חופות בערב, עריכת החופה ללא קבלת תשלום לשם המצווה ועוד.

האם אפשר לקיים את טקס הנישואים ביום שישי?
הרבנות מאשרת להתחתן ביום שישי עד השעה 13:00 מכיוון שאינה רוצה שהאורחים יחללו שבת בגלל החתונה.

האם חובה להקפיד על חופה מחוץ לאולם ?
גם עניין זה שונה מעדות המזרח לעדות אשכנז. האשכנזים מקפידים שהחופה תהיה תחת כיפת השמים . יש כאן משמעות סמלית של עמידה תחת הכוכבים [1. כשם שא"א להרע לכוכבים כך לא יקרו תקלה או מכשול או דבר רע לבני הזוג 2. אברהם התברך כי זרעו יהיה "ככוכבי השמים לרוב" זו הברכה אותה אנו מאחלים לזוג]
עדות המזרח אינם מקפידים על כך ונוהגים לערוך חופה גם בתוך האולם.

האם צריך לקשט את החופה ?
באמת מספיקים ארבעה מוטות ועליהן יריעת בד פשוטה על מנת שזה יקרה חופה. כיום בכל האולמות ישנה חופה מפוארת יותר. אין בכך כל חיוב. משמעות הקישוט היא "הידור מצווה" כלומר הרצון לעשות מצווה או מנהג יהודי בצורה מכובדת ביותר.

אנחנו רוצים לעשות חופה משפחתית בלבד. האם זה מותר לפי ההלכה? האם רב של צהר יוכל לבוא? האם צריך מספר מסוים של אנשים?
ההגבלה היחידה היא שיהיו עשרה אנשים שיוכלו לענות אמן על הברכות. אם המועצה הדתית מאשרת זאת, אין בעיה עקרונית שרב מצהר יערוך את החופה.

כמה אנשים צריכים להיות נוכחים במעמד החופה על מנת שהחתונה תיחשב לכשרה?
בטקס החתונה חייבים להיות נוכחים לפחות מניין של גברים שעברו את גיל בר המצווה.

אנחנו מתכוונים להתחתן תחת חופה מסורתית בעלת ארבעה מוטות, וכפי שהיה נהוג בזמנים אחרים. האם החופה המסורתית בעצם מחליפה את הטלית ?
מבחינה הלכתית ניתן להסתפק בחופה ואין צורך בטלית, אבל רבים נוהגים להוסיף את הטלית. מנהג זה התקבל בעיקר בעדות המזרח, וכיום הוא עובר גם לשאר העדות.

האם יש ברכה מיוחדת לחתן שהוא כהן?
חופת כהן היא כשאר החופות. יש מנהג שבני המשפחה הכהנים עולים לחופה ומברכים ביחד ברכת כהנים את בני הזוג.

האם מקובל ששני הצדדים יאמרו כמה מילים משלהם? מה משמעות המנהג שלפיו הכלה מקיפה את החתן בעת כניסתה לחופה?
הכלה והחתן יכולים לומר כמה מילים מתחת לחופה, צריך לתאם עם הרב מתי ניתן לומר אותן. המנהג שהכלה מקיפה את החתן נהוג בקהילות אשכנז, הכלה דומה לשכינה המסובבת את האדם. השכינה מופיעה בשבעה אופנים על פי שבע הספירות בקבלה, שדרכן הקדוש ברוך הוא מנהיג את העולם. שבע הספירות הן חסד, גבורה, תפארת, נצח, הוד, יסוד ומלכות.

שחר דרוריסדר כניסה לחופה
מה סדר הכניסה לחופה?
הסדר הוא כך:
הליכה לחופה
כיסוי ההינומה
2 ברכות ראשונות
שתיה מהכוס
ענידת הטבעת
קריאת הכתובה
7 ברכות
שבירת הכוס

כיצד הולכים לחופה
המנהג המסורתי לכניסה לחופה הוא שהחתן והכלה אינם פוסעים לבדם, כי אם מלווים בהוריהם המכונים "שושבינים".
מקור המנהג:  א. חתן דומה למלך וכן הכלה ועל כן אין ראוי שילכו לבד. ב. המדרש מספר שלאחר בריאת האישה ליוו המלאכים את אדם הראשון לקראתה.

ישנם למעשה שלוש אפשרויות שונות להליכה לחופה:
א. הורי החתן מלווים את החתן והורי הכלה מלווים את הכלה .
ב. שני האבות מלווים את החתן ושתי האימהות מלווים את הכלה.
ג. החתן והכלה צועדים לבדם אל החופה .

הצעה ידידותית: יש משמעות עמוקה לעובדה שהורי החתן והכלה מלווים אותם לחופה, יש במהלך זה הרבה מן הסמליות בה נפרדים ההורים מילדיהם. הדבר מרגש מאוד וברוב המקרים חשוב מאוד להורים. כדאי להתחשב בנתון זה ולהסכים ללכת עם ההורים לחופה ולא לצעוד לבד.

מי ילווה אותי לחופה
אבי נפטר ואני עומדת להינשא . מי וכיצד אמורים ללוות אותי לחופה?
צר לנו על פטירתו של אביך ועל העובדה כי הוא לא יזכה להיות נוכח פיזית בשעת החתונה. לידיעתך , יש דעות במסורת היהודית האומרות על פי תורת הסוד כי הורי הזוג גם אם אינם בחיים נוכחים רוחנית ומלווים את ילדיהם ברגע המרגש והחשוב ביותר של חייהם.
אשר לשאלתך: המנהג הוא שזוג נשוי מלווה את הכלה לחופה כסימן ברכה ולכן הצעתנו היא כי דודך, אישתו ואמך ילוו אותך יחד לחופה. לא נהוג כי גבר ואישה לא נשואים מלווים את הכלה.
הרב דוד סתיו

הורי גרושים, האם יש בעיה בליווי לחופה? מה המנהג בענין זה?
השאלה קשורה לתחום המנהג ולא לתחום ההלכתי ולכן יש כאן מקום לגמישות. המנהג הוא שההורים מלווים את בניהם או בנותיהם לחופה, מקובל להקפיד כי רק זוג נשוי ילווה את הזוג הצעיר , הדבר קשור לסימן ברכה והצלחה בתחילת הדרך לחיים משותפים בעתיד, פחות מקובל שזוג גרוש או ח"ו כאשר אחד ההורים נפטר מלווים את הזוג הצעיר מהסיבות לעיל. לכן אנא עשו את השיקול האישי שלכם מול המנהג המקובל אשר רבים מאמצים אותו ביחוד בתחילת הדרך.
בכל מקרה הרבה הצלחה ומזל טוב
חגי גרוס, מנכ"ל צהר

סכסוך עם ההורים
אני בנתק עם הורי על רקע רצוני להינשא לחתן מעדה שונה. אי לכך עלול להווצר מצב בו הם לא יסכימו ללוות אותי לחופה, האם זה יפגע בחתונה?
חבל שזהו המצב אם כי אני מבין שהוא לא באשמתך. חתונה היא אחת מהפסגות אליה מגיע האדם ורצוי שבמעמד זה יהיו נוכחים הוריו. מה גם שיש הרבה מן הסמליות כאשר הורי הזוג מלווים אותם בשעה שבניהם מקימים בית חדש בישראל. אני ממליץ לנסות ולשנות את הדבר כמיטב יכולתכם. אם הבעיה היא עדתית כפי שציינת ונובעת ממנהגים שונים או הלכות שונות אנו נוכל לנסות ולסייע בפתרון הבעיה.
לגופה של שאלה אין שום בעיה ברבנות אם הורי הזוג אינם מגיעים. התהליך נעשה ללא הורים ממילא.
חגי גרוס, מנכ"ל צהר

כיסוי הכלה בהינומה
בחתונה המסורתית מקובל שהחתן עם מלוויו-שושביניו, ניגשים אל מקום מושב הכלה ומכסים אותה בהינומא. מנהג זה התקבל בכל קהילות ישראל.יש מסבירים שהוא זכר להתעטפותה של רבקה אמנו כאשר ראתה את יצחק בעלה המיועד כביטוי לצניעות, ויש שמסבירים שזהו סימן לפסוק "ופרשת כנפך על אמתך"[מגילת רות.]

יש הנוהגים לברך את הכלה בברכה שנתברכה בה רבקה בצאתה מחרן: "אחותנו, את היי לאלפי רבבה". ברכה אשר צופה לעתיד ומברכת את הכלה במזל וברכה.
[יש נוהגים שהחתן ישאל את הכלה אם היא מסכימה להינשא לו ואחרי תשובתה החיובית מכסים בהינומא].

אשר על כן כיסוי ההינומא ייעשה בצורה הבאה: אם החתן הגיע ראשון אל החופה מלווה בשושביניו או בהוריו, אזי כשתגיע הכלה בלווית שושביניה מרחק כמה צעדים לפני החופה, יצא החתן ע"מ לכסותה בהינומא. אם החתן והכלה צועדים יחד אל החופה, בהגיעם סמוך לחופה יעצרו לרגע, ואז בהדרכת הרב יכסה החתן את הכלה בהינומא כאמור.

עצה ידידותית : מאחר והכלה מכסה את פניה כל שלבי הטקס יש לדאוג כי כיסוי ההינומה יהיה שקוף ואוורירי על מנת שהכלה תוכל ליהנות ולהשתתף.

עמרי אילת טקס חופהכיצד עומדים בחופה ?
הגענו לחופה - כיצד עומדים?
החתן והכלה ניצבים במרכז כאשר הכלה לימינו של החתן. הורי הזוג גם הם ניצבים במעמד המרגש תחת החופה עם ילדיהם.
תחת החופה עומד גם הרב עורך הקידושין וכן שני עדים אשר צריכים לראות את נתינת הטבעת על ידי החתן לכלה [עדים אלו יכולים לעמוד בצד החופה ולהתקרב בעת נתינת הטבעת]

למרות שמבחינת ההלכה די לבני הזוג לבדם לעמוד תחת החופה אולם מנהג יפה הוא לשתף את ההורים ברגעים מרגשים אלו. מלבד זאת יש הרבה מן הסמליות בעובדה שההורים אשר הביאו את צאצאיהם עד הלום מלוום את הזוג הצעיר בדרכו לבניית בית חדש. שילוב הדורות , הדור הקודם עם הדור הצעיר בעת בנית הבית מסמל את התשתית האיתנה אליו מונחים יסודות המשפחה ההולכת ומתהווה.

גם במעמד זה קיימות שתי אפשרויות:
א. שני האבות לצידו של החתן ושתי האימהות לצידה של הכלה
ב. הורי החתן לצידו והורי הכלה לצידה.

הצעות ידידותיות :
1. כל אחד מהקרובים יעמוד לצד של מינו.
2. לא יעמדו ילדים קטנים או אנשים רבים מדי מתחת לחופה מה שעלול לגרום לדיבורים והפרעות במהלך הטקס.

טלית
מה משמעות ההתעטפות בטלית ?
מנהג זה קיים בעדות המזרח בלבד. סיבתו היא הרצון לברך ברכת "שהחיינו " בטקס הנישואין . ברכת שהחיינו " ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה" פרושה הודעה לאל על שהגענו למעמד, אירוע, מצב מיוחד עליו אנו רוצים להודות. [על פי היהדות מקובל לברך שהחיינו על אכילת פרי חדש, לבישת בגד חדש וכן בחגים וימים טובים] ברכת שהחיינו בטקס הנישואין פרושה הודאה לאל על שאפשר לנו להגיע שלמים ובריאים למעמד החתונה.

אצלנו נהוג שהחתן מברך בעת החופה על טלית חדשה - בעיניי זה דבר מאוד מרגש. מה מסמלת הטלית בעת החופה ?
הטלית מסמלת את הבית שמוקם על ידי בני הזוג. בחז"ל קיים ביטוי "פרש טליתו עליה", החתן פורס את טליתו על הכלה, הוא מקבל אחריות עליה בכך שמכניסה לביתו.

מי צריך לקנות את הטלית לחתן ?
המנהג הוא שאבי הכלה קונה את הטלית לחתן, זהו מנהג יפה המחזק את הקשר בין הורי הכלה לחתן. מנהג זה אינו מעכב ואם יש צורך החתן יכול לקנות את הטלית בעצמו. יש להקפיד שלא הכלה תקנה את הטלית.
אם הכלה קונה את הטלית עדיף שלא תיתן אותה תחת החופה אלא יום קודם. לכן על מנת לא לבלבל כתבנו שעדיף שאבי הכלה יקנה את הטלית ואז אין מגבלה מתי והיכן נותנים אותה.
לסיכום : גם הכלה יכולה לקנות טלית אולם לא לתת אותה תחת החופה אלא יום קודם. אם אחרים קונים את הטלית הם יכולים לתת אותה גם תחת החופה.

הכלה בחופה
מדוע אם הכלה היא אשר מגישה לה את כוס היין?
אחרי הקידושין הכלה עדיין איננה נשואה אלא רק מאורסת, לכן החתן אינו יכול להשקותה בצורה ישירה ועושים זאת דרך אם הכלה. אחרי שבע הברכות הזוג כבר נשוי, לכן החתן נותן לכלה ישירות לשתות את היין.

האם הכלה יכולה להשתתף באופן פעיל בטקס החתונה?
אם הכלה רוצה לשאת דברים, הדבר אפשרי וניתן לעשות זאת לפני תחילת ברכות האירוסין, או בין הקידושין לקריאת הכתובה, או אחרי קריאת הכתובה לפני שבע הברכות או אחרי שבע הברכות.

ענידת טבעת לחתן
האם זה מקובל להעניק טבעת לחתן מתחת לחופה או לפני החופה? האם עליי לוודא זאת עם הרב האישי שלי לפני, והאם בצוהר מאפשרים את זה ?
נישואין הוא אקט משפטי, ועל כן חשוב שיהיה ברור כיצד הוא נעשה. הוא נעשה באופן שבו החתן נותן טבעת לכלה, לכן הרבנות קבעה תקנות שלפיהן אסור שכלה תיתן טבעת לחתן .
בצוהר מאפשרים לכלה לתת טבעת רק לאחר שהחופה מסתיימת, אך קודם שהאורחים מתפזרים. אנו אף מציעים לומר פסוק כדוגמת הפסוק "שימני כחותם על ליבך"- המבטא את מהות החיבור בין בני הזוג .

אני רוצה לתת טבעת. אפשר?
את יכולה לתת טבעת - או עם כיסוי ההינומה או לאחר שבירת הכוס. במצב זה נוהגים רבני צהר להודיע לאורחים להמתין בשקט לאחר שבירת הכוס כיוון שהכלה נותנת טבעת לחתן.

תקיעת שופר
האם מותרת תקיעת שופר בחופה?
אם הדבר מוצא חן בעיני הזוג, אין שום איסור הלכתי לכך. יש לתאם את עיתוי התקיעות עם הרב שעורך את הטקס וליידע אותו.

עמרי אילתהכתובה
מהו מעמדה המשפטי של הכתובה?
הכתובה היא שטר התחייבות בעל תוקף משפטי לכל דבר ועניין, ולכן החתן צריך לשקול היטב על איזה סכום הוא מתחייב. בעיקרון לאישה יש זכות לתבוע את מלוא סכום הכתובה בגירושין או באלמנות, אבל לעתים היא מעדיפה לכלול את סכום הכתובה בהסכם מזונות כללי, ולכן נושא הכתובה לא בא לידי ביטוי נפרד. לאחרונה היו נשים שתבעו את סכום הכתובה במלואו ובתי הדין נענו לבקשתן.

מהו תפקידם של העדים החותמים על הכתובה?
העדים נותנים תוקף משפטי לשטר הכתובה. שטר ללא חתימת עדים אינו ראוי לגבייה.

מדוע אין דורשים גם מן הכלה לחתום על שטר התחייבות כלפי החתן?
ההלכה היהודית באה להגן על האישה מפני ניצול או נטישה, וזוהי סיבת הכתובה. ההנחה היא שבמקרה של משבר בנישואים, האישה תהיה זקוקה על פי רוב להגנת החוק יותר מהאיש, כך על כל פנים היו פני הדברים בתקופה שבה נקבעו חוקים אלה על ידי חז"ל.
גם בימינו האישה זקוקה ל"תעודת ביטוח" יותר מכפי שזקוק לכך האיש. זאת מפני שאפילו המהפכה הפמיניסטית אינה יכולה לשנות את אי-השוויון הביולוגי שבין גברים לנשים. גם האישה העצמאית והמתקדמת ביותר זקוקה לביטחון שבידיעה כי בעלה לא יוכל להתנער מאחריותו כלפיה וכלפי הילדים שהיא (ולא הוא) תהרה ותלד.

מינימום התערבות רבנית
אני רוצה חתונה עם מינימום התערבות רבנית. האם ניתן להיעזר בכם?
למען האמת, השאלה קצת פוגעת. אם בחרתם טקס יהודי (ואנו כמובן שמחים על כך) הרי שרב אמור לנהל טקס שכזה. צהר אינה כתובת ל"מינימום התערבות רבנית", אלא כתובת לכל מי שרוצה להכיר ולפגוש רבנות מסבירת פנים וסבלנית אשר מוכנה להיפגש עם כל אדם ללא תנאי מוקדם. מניסיון קודם, לאחר המפגש עם רבני צהר הבקשה שלך תנוסח קצת אחרת...
חגי גרוס, מנכ"ל צהר

האם גם רבניות רפורמיות יכולות לערוך את טקס הנישואים?
היהדות הרפורמית מחייבת שוויון מלא לאישה בכל תחומי החיים להלכה ולמעשה. כך ניתן למצוא רבה מוסמכת המתפקדת בכל תחומי הרבנות כשוות זכויות מלאה, ובוודאי כמובילה ומנחה טקסי קידושים.

כיצד ניתן להפוך נישואים רפורמיים לקבילים בישראל?
טקסי קידושים הנערכים על ידי רב רפורמי אינם מוכרים במדינת ישראל. לפיכך לצורכי רישום נישואים בתעודות הזהות וכדי לקבל הכרה כזוג נשוי על ידי מדינת ישראל, מחויבים בני הזוג להינשא בחו"ל בנישואים אזרחיים אותם ירשמו עם שובם מחו"ל במרשם התושבים במדינת ישראל. נכון להיום לא קיימים נישואים אזרחיים בארץ. 

מעוניינים לדעת עוד ? רוצים להעמיק את הידע וההכנה לקראת הטקס המשמעותי בחייכם ? באתר "צהר" תמצאו מגוון מאמרים עצות והדרכות בעלי תוכן וערך אשר יכינו אתכם טוב יותר לקראת החופה. אתר מומלץ נוסף הוא אתר "עיתים".


כתבות נוספות שיעניינו אותך

אירועים אינטימיים – "בית" מציע אירועים אינטימיים עם היקרים לכ, מקום לחגוג
צילומי טראש זוגיים לחתונה – המדריך המלא לטראש שלכם, צילום אירועים
Ma Ma Ma My Corona: מצעד שירי החתונה הגרועים ביותר, מוזיקה
ואחת לשנה הבאה: מצעד חתונות העשור של המפורסמים, חתונות וסלבס
בר זומר בשמלת כלה (צילום: אורי חיון)
מלוות כלה לעתיד? הנה כל מה שאת צריכה לדעת, מסיבת רווקות
 ירח דבש בחורף – אקזוטי או מושלג?, הפקת אירוע
זר כלה מפרחי חורף עדינים, תכשיטים ואקססוריז